خانه / خبرها / ستایش ترامپ از مبارزه نظامیان افغان با هراس افگنی
ستایش دونالد ترامپ از مبارزه نظامیان افغان

ستایش ترامپ از مبارزه نظامیان افغان با هراس افگنی

ستایش دونالد ترامپ از مبارزه نظامیان افغان با هراس افگنی

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا که در نشست سران کشورهای اسلامی- عربی و امریکا صحبت می‌کرد، گفت که سربازان شجاع افغان در جنگ علیه طالبان و سایر گروه‌ها برای کشور خویش، فداکارهای فوق‌العاده انجام می‌دهند.

وی هم‌چنان افزوده است: «هر کشوری در منطقه دارای یک وظیفه مطلق است تا از نبود پناهگاه امن تروریستان در خاک خویش اطمینان حاصل کند.» سفارت امریکا در کابل، در توییتر خود به نقل از صحبت‌های دونالد ترامپ، نوشته است: «نوجوانان مسلمان اعم از پسران و دختران باید بتوانند که در فضای عاری از رعب و وحشت، محفوظ از خشونت و مبرا از نفرت بزرگ شوند.»

این نخستین سفر رییس جمهور ترامپ پس از به قدرت رسیدن‌اش به عربستان سعودی است. وی روز یک‌شنبه (۳۱ ثور) در نشستی که با حضور سران ۴۰ کشور مسلمان و عربی در ریاض برگزار شده بود، شرکت کرد. رییس جمهور امریکا در سفرش به عربستان، ایران را متهم به بی‌ثبات‌سازی منطقه کرد و گفت که ایران به تروریست‌ها آموزش می‌‍دهد. امریکا و عربستان سعودی در این سفر، یک قرارداد ۱۱۰ میلیارد دالری تسلیحاتی را امضا کردند.

رییس جمهور ترامپ هم‌چنان گفت که هیچ کشوری نباید هراس‌افگنان را پناه بدهد و یا منابع مالی برای آنان فراهم کند.

در این نشست، سران کشورهای عربی- اسلامی و امریکا، روی راه‌های همکاری برای مبارزه مشترک در برابر تهدید تروریسم و خشونت‌های ناشی از افراط‌گرایی در جهان گفت‌وگو کردند.

رییس جمهور امریکا، روز گذشته (۱ جوزا) پس از سفر به عربستان، وارد اسراییل شد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به روز سه‌شنبه با محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی دیدار کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در میدان هوایی خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفته است: «خوش آمدید، دوست خوب ما.» براساس گزارش‌ها دونالد ترامپ در این سفر با سران اسراییلی ها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

هدف از این سفر رییس جمهور امریکا به اسراییل، تقویت روند مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطینی‌ها خوانده شده است.

در همین حال، اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز در نشست سران کشورهای عربی، اسلامی و امریکا شرکت کرده بود. آقای غنی روز یک‌شنبه در یک سفر دو روزه وارد عربستان شد. رییس جمهور غنی در این نشست، با جنرال مک مستر مشارو امنیت ملی ایالات متحده امریکا نیز دیدار کرد.

به گزارش ارگ ریاست جمهوری «هر دو جانب روی مبارزه مشترک علیه تروریزم و افراطیت، همکاری امریکا با افغانستان در عرصه‌های مختلف و مسایل منطقه‌ای، بحث و تبادل نظر کردند.»

ارگ ریاست جمهوری از دیدار رییس جمهور غنی و دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا خبر داده اما در این باره جزییات ارایه نکرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود پادشاه عربستان سعودی به روز دوشنبه (اول جوزا) دیدار کرده و در باره‌ی همکاری بیشتر دو جانبه میان هر دو کشور صحبت کرده‌اند.

این در حالی است که حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور، روز دوشنبه، برای اشتراک در هشتمین کنفرانس مسوولان عالی‌رتبه امنیتی عازم روسیه شده است. این کنفرانس با حضور نماینده‌گان بلندپایه‌ی امنیتی ۲۵ کشور برای دو روز در مسکو برگزار می‌شود. آقای اتمر با مشاوران امنیت ملی چین، ایران، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان در حاشیه این کنفرانس دیدار خواهد کرد.

سه شنبه ۲ جوزا ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*