خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / سالگرد تأسیس افغان فلم؛ سینماگران از بی توجهی دولت شکایت دارند

سالگرد تأسیس افغان فلم؛ سینماگران از بی توجهی دولت شکایت دارند

سالگرد تأسیس افغان فلم؛ سینماگران از بی توجهی دولت شکایت دارند

کابل/۲۷سرطان/فرهنگستان

در مراسم گرامی داشت از پنجاه و دومین سالگرد «افغان فلم» تنها نهاد دولتی سینمایی افغانستان، شماری از فلمسازان کشور از برخورد سیاسی با سینما انتقاد کردند.

در مراسم که روز (پنجشنبه،۲۶سرطان) در کابل برگزار شد شماری از سینماگران افغانستان میگویند که پس از حکومت داکتر نجیبالله، سیاستها در کشور به گونه یی بوده اند تا شهروندان نباید در یک بیداری فرهنگی قرار بگیرند.

لطیف احمدی، یکی از این سینماگران گفت: «هیچگونه کاری از سوی حکومت افغانستان در راستای پیشرفت سینما صورت نگرفت و بودجۀ سینما برای حفظ آثار تاریخی به وزارت فرهنگ داده شد. چرا نمیخواستند برای فرهنگ کار کنند؟ چون فرهنگ مستقیمأ به بیداری مردم و با آشنایی مردم و با اندیشه دادن به مردم کار میکرد.»

سینماگران افغان میگویند که سال ۱۳۹۹نیز سال خوبی برای سینما و فلم افغانستان نبوده است؛ چنانچه تنها در شش ماه اخیر چهارده فلم ساز، بازیگرفلم و تیاتر در کشور درگذشته اند.

ممنون مقصودی، از فلمهای «مجسم ها میخندند»، «خاکستر»، «حماسه عشق»، «اختر مسخره»، «بیگانه»، «مردا را قول اس» به عنوان بهترین فلمهای سینما افغانستان یاد کرد و گفت که هم مانند آنها دیگر برای فلم و سینما در کشور سرمایه گذاری نشده است وی اضافه کرد: «من بسیار امید دارم که دانشکدۀ هنرهای دانشگاۀ کابل در راستای ساخت فلم هنری جوانانی را تربیه کند تا شوق و اشتیاقی را که داریم برآورده بسازد.»

با این حال، طاهر زهیر، سرپرست و نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ میگوید که افغانستان یک کشور مصرفی در صنعت سینما است و راهکار مشخص برای رشد سینما در کشور وجود ندارد.

او بیان داشت: «ما یک کشور مصرف کننده استیم و تولیدکننده نیستیم. با تأسف حتا نیازمندیهای اولیه و ابتدایی خودرا هم در عرصۀ سینما تأمین کرده نمیتوانیم.»

افغان فلم برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ دردورهی پاد شاهی امان الله خان سینما بنیانگذاری شد و اخیرأ برای نخستین بار«صحرا کریمی» به عنوان یک زن رییس این نهاد گماشته شد ه است .

خبرنگار فرهنگستان از کابل سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*