خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / سازمان ملل متحد: شمار بیجاشده‌گان به پنج‌ونیم میلیون رسیده‌است

سازمان ملل متحد: شمار بیجاشده‌گان به پنج‌ونیم میلیون رسیده‌است

کابل/۲۴سنبله/فرهنگستان
کمیشنری عالی سازمان ملل متحد می‌گوید که شماری بی‌جا شده‌گان داخلی و بازگشت کننده‌گان در افغانستان به بیش از پنج میلیون و پنج‌صد هزار تن افزایش یافته است.
در تازه‌ترین گزارش کمیشینری سازمان ملل متحد، شمار بیجا شده‌گان داخلی در افغانستان و بازگشت کننده‌گان افغان از کشورهای ایران و پاکستان به پنج میلیون و پنج‌صد هزار تن افزایش یافته است، اما وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان گفته که این وزارت در همکاری با نهادهای مسوول می کوشد تا از مهاجرت‌های غیرقانونی جلوگیری کنند.
ارسلان خروتی، تنظیم کننده وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان، گفت: «خواست ما این است که اینان به کشورشان بمانند. کشور امنیت است و روی فرصت‌های کاری و اقتصادی هم توجه خواهد شد.»
شهروندانی که به تازه‌گی از مرز ایران به کابل آمده اند، می‌گویند که از راه نیمروز به ایران می‌خواستند بروند اما با بسیار دشواری خود شان را به نزدیک مرز ایران رسانیدند و سپس برگشت داده شدند.
امان الله، باشنده تخار، گفت: «هشت روز است که از خانه برآمدم. شش روز نزدیک مرز ایران بودم. بیش از سه هزار مرد، زن و کودک آن‌جا هستند. وضعیت زیاد خراب است.»
در همین حال شماری از شهروندان افغانستان گفته‌اند که به علت نبود فرصت‌های کاری و نیز ناداری تصمیم گرفته اند که با پذیرفتن خطرهای احتمالی افغانستان را ترک کنند و به کشورهای دیگر پناه ببرند.
سید ولی، باشنده بدخشان گفت: «راضی نیستم از کشورم فرار کنم، اما مجبور هستم که بروم و خانواده‌ام را دستگیری کنم. زیاد به تکلیف هستم.»
از سوی دیگر صدها خانواده از ولایت‌های گونه‌گون کشور در جریان نبردها خانه‌های‌شان را ترک کردند و به کابل آمده اند.
آنان می‌گویند که به کمک‌های اولیه نیاز دارند. احسان الله، باشنده زابل گفت: «اینان خانواده دارند، اولاد دارند و همه به کمک‌ نیاز دارند.»
آمارهای کمیشنری سازمان ملل متحده نشان می‌دهد که از آغاز سال میلادی ام‌سال تاکنون بیش از پنج صد هزار تن از پناه‌جویان افغان از پاکستان و ایران به افغانستان برگشته‌اند و این برگشت کننده‌گان نیازمند کمک‌های بی‌درنگ استند.

حسیب‌الله انوری

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*