خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / سازمان ملل: افغانستان با بدترین فاجعه‌ی انسانی مواجه است

سازمان ملل: افغانستان با بدترین فاجعه‌ی انسانی مواجه است

کابل/۳عقرب/فرهنگستان
بر بنیاد گزارش‌های تازه برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP)، افغانستان با بدترین فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد، میلیون‌ها نفر  در زمستان آینده با گرسنگی مواجه خواهند شد.
برنامه‌ی جهانی غذا امروز (دوشنبه، ۳ عقرب) با نشر گزارشی گفته‌است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان (۲۲.۸ میلیون نفر) ممکن است از ماه آینده‌ی میلادی (نوامبر) امنیت غذایی نداشته باشند.
در این گزارش تأکید شده است که حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال هم به سوءتغذیه‌ی «حاد» دچار خواهند شد. دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که «کودکانی [در افغانستان در زمستان پیش رو] خواهند مرد و اوضاع بسیار بدتر خواهد شد».
وی افزود که افغانستان اکنون اگر «بدترین» کشور جهان نباشد، قطعا یکی از کشورهایی است که با بدترین فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو است. مدیر اجرایی این نهاد تأکید کرده که شمارش معکوس برای به‌وقوع‌پوستن یک فاجعه‌ی انسانی در افغانستان آغاز شده است.
برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که ماهانه ۲۲۰ میلیون دالر نیاز دارد تا بخشی از ۲۳.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر در زمستان پیش رو را کمک کند. این نهاد برای جلوگیری از بحران انسانی ناشی از فقر و گرسنگی و تأمین نیازهای اساسی غذایی مردم افغانستان خواستار کمک فوری بشردوستانه شده است.
همچنین برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل گفته که این نهاد به‌دلیل عمل‌نکردن اهداکنندگان کمک به افغانستان به تعهدات‌شان، منابع خود را تا ماه دسامبر به مصرف رسانده است.
با تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد، اقتصاد شکننده‌ی افغانستان که وابستگی شدید به کمک‌های خارجی داشت، بیشتر از قبل ضعیف شد.
امریکا به‌دنبال سقوط کشور به‌دست طالبان، حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ی بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.
بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ی افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان داده است.
افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ی کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ی دفاعی چهار میلیارد دالری که قبل از این توسط امریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*