خانه / خانواده / زنان عربستان سعودی حق رانندگی پیدا کردند

زنان عربستان سعودی حق رانندگی پیدا کردند

با صدور دستوری از جانب ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، زنان این کشور از حق رانندگی برخوردار شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، با صدور دستور پادشاه، قوانین رانندگی این کشور تغییر می‌کند و زنان نیز می توانند مانند مردان گواهینامه رانندگی بگیرند.

زنان عربستان سعودی، تاکنون اجازه رانندگی نداشته اند و فعالان حقوق زنان در این کشور، از سال ها پیش پیگیر این حق بوده اند.

بخشی از اقدامات فعالان حقوق زنان در این ارتباط، شامل به چالش کشیدن قوانین تبعیض آمیز از طریق رانندگی در مکان های عمومی بوده است.

پلیس عربستان سعودی، در سال های گذشته به کرات زنانی که قانون منع رانندگی را زیر پا گذاشته اند را دستگیر کرده که این برخوردها، واکنش نهادهای حقوق بشری بین المللی را به دنبال داشته است.

در دی ماه گذشته، سازمان ملل متحد از عربستان خواست تا قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان در این کشور را لغو کند و در قانون قیمومیت مردان نیزاصلاحاتی انجام دهد.

در آن زمان، فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان در زمینه فقر مفرط و حقوق بشر گفت که این قوانین “مانع از پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در کشوری شده است که دارای ذخایر غنی نفتی است.”

او تاکید کرد که بعضی از جنبه‌های قانون قیمومیت مردان که بر اساس آن زنان برای کار، ازدواج، ترک کشور و بسیاری از فعالیت‎ها به اجازه خویشان مرد خود نیاز دارند نیز باید اصلاح شود.

عربستان سعودی پیش از این، تنها کشور جهان بوده که به شهروندان زن خود، اجازه رانندگی نمی داده است.

۲۶ سپتمبر ۲۰۱۷

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*