خانه / خانواده / زنان / زنان در کابل و بدخشان؛ «جهانیان ما را بی‌رحمانه تماشا می‌کنند»

زنان در کابل و بدخشان؛ «جهانیان ما را بی‌رحمانه تماشا می‌کنند»

کابل/۱۷سنبله/فرهنگستان
پس از به خشونت‌کشیدن تظاهرات در شهرهای کابل، هرات و مزارشریف  توسط نیروهای طالبان، زنان در گوشه‌های شهر کابل و بدخشان راهپیمایی‌های اعتراضی را ادامه‌ دادند.
معترضان صبح امروز (چهارشنبه، ۱۷ سنبله) از بی‌تفاوتی جامعه‌ی جهانی انتقاد کردند. آنان گفته‌اند: «دنیا چقدر بی‌رحمانه تماشای مان می‌کند!»
همچنین معترضان با سردادن شعار «من سرود خواهم خواند، بار بار آزادی» در دشت‌برچی شهر کابل به جاده برآمده‌اند. آنان از مردم خواسته‌اند که با معترضان همراه شوند و خواسته‌های‌شان را به‌گونه‌ی مشترک مطرح کنند.
نسیمه نقدی، یکی از معترضان گفت که آنان در چهارراهی فروشگاه و پل‌سرخ هم گردهمایی اعتراضی برپا می‌کنند. او افزود که حق آموزش و تحصیل، کار و آزادی‌های فردی زنان و مشارکت آنان در ساختار دولت از عمده‌ترین خواسته‌های معترضان است.
افزون بر شهر کابل، زنان معترض در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان با وجود ممنوعیت تظاهرات توسط طالبان، به جاده‌ها آمده‌اند. آنان شعار داده‌اند: «برای آزادی ذره ذره آب می‌شویم تا نسل‌های بعدی به سربلندی تاریخ را بخوانند.»
یک معترض در بدخشان که نخواست نامش ذکر شود گفت که آنان برای احقاق حقوق زنان و عدم قطع کمک‌های بشردوستانه به ولایت پنجشیر تظاهرات کرده‌اند.
به گفته‌ی او، معترضان که در «میدان بزکشی» شهر فیض‌آباد گردهم آمده بودند، اکنون توسط طالبان محاصره شده‌اند. این معترض همچنین گفت که طالبان با آنان بدرفتاری و شماری آنان را لت‌وکوب کرده‌اند.
این درحالی است که روز گذشته راهپیمایی‌های اعتراضی در شهرهای کابل و هرات توسط نیروهای طالبان به خشونت کشیده شد. طالبان برای متفرق‌کردن معترضان اقدام به تیراندازی کردند. در شهر هرات دست‌کم دو نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*