خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / زمین‌لرزه مرگبار؛ بیش از ۳ هزار خانه ویران شده‌اند

زمین‌لرزه مرگبار؛ بیش از ۳ هزار خانه ویران شده‌اند

کابل/۳سرطان/فرهنگستان
وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی می‌گوید که در زمین‌لرزه پسین در افغانستان بیش از سه هزار خانه ویران شده اند.
شمس الدین حقیار، مسوول اداره ملی مدیریت رویدادهای طبیعی، گفت: «در این زلزله مردم بسیار زیاد متضرر شده اند، ما از تمام دنیا، از تمام کشورهای اسلامی و جهان می‌خواهیم که با مردم رنج دیده افغانستان کمک بکند.»
معین اداری این وزارت می‌افزاید که تاکنون عملیات نجات پایان نیافته است و احتمال دارد شمار جان‌باخته‌گان و زخمیان افزایش یابد.
با گذشت دو روز تاکنون عملیات گروه‌های نجات پایان نیافته است و آمبولانس ها هنوزهم یکی پی دیگر به پکتیکا می‌آیند تا گیرمانده‌گان را بیرون بکشند.
در گوشه از پکتیکا برخی از باشنده‌گان برای دفن جان‌باخته‌گان گورهای گروهی کَنده اند.
یک باشنده پکتیکا، گفت: «مردم از ولسوالی‌های دیگر برای کندن این قبرها آمدند. تلفات سنگین به مردم ولسوالی گیان پکتیکا وارد شده است.»
باشنده دیگر پکتیکا، می‌گوید: «در حدود ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ خانه‌ها تخریب شده اند، به طور عموم اکثر مناطق این ولسوالی تخریب شده است.»
زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه در ولایت پکتیکا، زیان‌های هنگفت مالی را به باشنده‌گان ولسوالی‌های گیان، برمل، زیروک و نیکه این ولایت وارد کرده است.
ولسوالی سپیری خوست نیز وضعیت مشابه با ولسوالی‌های پکتیکا دارد. شماری از باشنده‌گان ولایت‌های خوست و پکتیکا خواهان کمک‌های بیشتر نهاد های کمک کننده داخلی و خارجی استند.
یک باشنده پکتیکا، گفت: «صدای زلزله بسیار هیبتناک بود و این زلزله بسیار شدید بود.»
غلام غوث ناصری، معین مالی و اداری وزارت دولت در امور رسیده‌گی به رویدادها می‌گوید: «بیشتر از سه هزار منازل مسکونی کلن و قسمن تخریب شده اند، سایر اموال مردم نیز از بین رفته و ده‌ها راس مواشی نیز تلف شده اند. بناء، می‌توان گفت خسارات مالی که به مردم رسیده به ارزش میلیون‌ها دالر می‌باشد.»
در همین حال، سرپرست وزارت امور داخله هنگام دیدار از بخش‌های آسیب دیده در اثر زمین‌لرزه به مردم وعده هرگونه همکاری را داد.
این در حالی‌است که شماری از نهادهای کمک کننده داخلی و خارجی کمک‌های شان را به این بخش آسیب دیده کشور رسانیده اند، اما به گفته مقام‌های محلی این کمک‌ها بسنده نیستند و نیاز به کمک بیشتر است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*