خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / رونمایی کتاب “نوروز سنت تکوینی یا بدعتی تشریعی” در کابل

رونمایی کتاب “نوروز سنت تکوینی یا بدعتی تشریعی” در کابل

کابل/۲۷حوت/فرهنگستان
نوروز سنت تکوینی یا بدعتی تشریعی، اثری از خواجه بشیر احمد انصاری روز چهار‌شنبه (۲۷ حوت)،  در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ رونمایی شد.
کتاب نوروز سنت تکوینی یا بدعتی تشریعی، در ۱۰۰ صفحه نوشته شده است.
خواجه بشیر احمد انصاری، نویسنده‌ی این کتاب، می‌گوید که نوروز با هیچ آیین و دینی پیوند ندارد و قدمت تاریخی آن، به بیش از پنج هزار سال می‌رسد.
آقای انصاری افزود که نوروز، عامل وحدت فرهنگی و همبستگی جامعه‌ی بوده و می‌تواند در راستای تقویت محیط زیست مفید باشد.
او همچنان تاکید کرد که از نوروز در کشورهای مختلف جهان با نام و عنوان مختلف، همه ساله بزرگ‌داشت می‌شود.
او می‌گوید: «نوروز به هیچ دینی ارتباط ندارد و در تعارض با آیینی نیز قرار نمی‌گیرد و از این روز در کشورهای اروپایی و عربی نیز بزرگ‌داشت می‌شود.»
آقای انصاری، با اشاره به گروه‌های نوروزستیز گفت: «یک گروه‌ تکفیری می‌خواهد با ذهن‌های بسته و ناسیونالیزم دینی، پیشینه‌ی تمدنی و فرهنگی ۱۴ کشور و نزدیک به ۳۰۰ میلیون انسان را نابود کند.»
طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این نشست به سیاست فرهنگی باز در افغانستان تاکید کرد و گفت که نوروز با دین هیچ تعارضی ندارد و این یک بحث تاریخی تمدنی است.
در این نشست، روی داشته‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان اشاره و تاکید شد که نوروز تنها نماد فرهنگی است که در مسیر طولانی تاریخ بدون هیچ گسست ادامه یافته است.
داکتر عمر شریفی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک، گفت که نوروز تنها پدیده‌ای است که پیش از اسلام وجود داشته و پس از اسلام از قفقاز تا آسیای میانه – ترکیه تجلیل شده است.
او افزود که نوروز از روزهای باستانی است و تنها گروه‌های ایدیولوژیک مانند طالبان و حزب تحریر و …، با این روز مشکل دارند.
این در حالی‌است که اول حمل سال ۱۴۰۰ خورشیدی، بیشتر کشور های حوزه‌ی تمدنی به ویژه افغانستان قرار است از این پدیده تجلیل کنند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*