خانه / خبرها / روسیه قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا را وتو کرد !

روسیه در نشست روز پنجشنبه ۲۸ فبروری شورای امنیت سازمان ملل، در جریان رای گیری قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا از حق وتو استفاده کرد.
به شمول روسیه و چین (که حق وتو را دارند) ۳ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا اعلام نمودند.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل ضمن انتقاد از قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده گفت: ” این چه است، مسخره کردن اعضای شورای امنیت یا یک اقدام ظریف؟ کسانیکه قصد دارند از قطعنامه امریکا حمایت کنند، آیا شما میدانید که شرکت کنندگان تئاتر پوچ میشوید؟”
واسيلي نبنزيا نماينده دائمی روسيه در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت درباره بحران ونزوئلا گفت: قطعنامه آمريکا نمايانگر نمايشي است که واشنگتن در بحران ونزوئلا اجرا ميکند. واشنگتن براي دخالت در امور ونزوئلا بهانه تراشي ميکند.
نبنزيا افزود: آمريکا نميتواند کمک هايش را وارد ونزوئلا کند چرا که اين مساله نقض حاکميت اين کشور است. آمريکا تلاش ميکند به بهانه هاي حقوق بشري در امور داخلي ونزوئلا دخالت کند. اقدامات آمريکا در راستاي کمک به مردم ونزوئلا نيست بلکه آمريکا براي تغيير نظام در ونزوئلا تلاش ميکند.
نماينده دائمی روسيه در سازمان ملل گفت: اگر کشورهاي عضو شوراي امنيت قصد دارند از مردم ونزوئلا حمايت کنند بنابراين بايد به قطعنامه اي که ما ارائه کرديم راي دهند.
ما ژائوشو نماينده دائمی چين در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت درباره ونزوئلا گفت: چين مخالف دخالت نيروهاي بيگانه در ونزوئلاست.
نماينده چين در سازمان ملل گفت: چين از مردم ونزوئلا به علت تلاش هايي که براي حفظ استقلال، امنيت و حفظ حاکميت کشورشان انجام ميدهند حمايت ميکند. مسائل مربوط به ونزوئلا بايد توسط مردم اين کشور حل و فصل شود.
وي خاطرنشان کرد: هدف از تشکيل اين نشست شوراي امنيت، تقويت روحيه همکاري و رعايت اصول و قوانين بين المللي و حل مسالمت آميز مسائل مربوط به ونزوئلا با حفظ امنيت و آرامش و رشد بلند مدت و پايدار در ونزوئلا و آمريکاي لاتين است. پیکنگ مخالف دخالت نيروهاي بيگانه در ونزوئلاست. ما مخالفت دخالت نظامي در ونزوئلا هستيم. متاسفانه طرح پيش نويس قطعنامه (آمريکا) که اکنون در مقابل ما قرار دارد با مبادي و اصولي که بيان شد تناقض دارد از اين رو ما مجبوريم که به اين قطعنامه پيشنهادي راي مخالف بدهيم.
نماينده دائم چين در سازمان ملل مقامات دولتي و مخالفان ونزوئلا را به گفتگو در چارچوب قانون اساسي اين کشور دعوت کرد. ما ژائوشو ابراز اميدواري کرد جامعه جهاني به گونه اي رفتار کند که در جهت امنيت و آرامش و بهبود شرايط زندگي مردم ونزوئلا و حفظ حاکميت اين کشور گام بردارند.
وي گفت: ما بايد کمک هاي سازنده اي به ونزوئلا ارائه کنيم تا اين کشور مسائل مربوط به خود را در کوتاه مدت حل کند. هر اقدامي که شوراي امنيت سازمان ملل تصميم بگيرد درباره ونزوئلا انجام دهد بايد مبتني بر حل مسالمت آميز مسائل ونزوئلا با حفظ امنيت و آرامش و رشد بلندمدت و پايدار در ونزوئلا باشد.
نماينده دائمی آفريقاي جنوبي در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت درباره ونزوئلا گفت: بايد به انتخاب مردم ونزوئلا که نيکولاس مادورو را در سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند احترام گذاشت.
ایالات متحده در قطعنامه پیشنهادی خود خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه با حضور ناظرین بین المللی در ونزوئلا شده است.
افزون براین در قطعنامه متذکره آمده است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد باید در برگزاری چنین انتخاباتی کمک کند. امریکا همچنان خواستار رفع ممنوعیت های برای انتقال کمک های بشردوستانه به ونزوئلا شده است.
این در حالی است که پیش از این وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که مسکو از قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره ونزوئلا حمایت نخواهد کرد.
یادآوری میکنیم، خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا ۲۳ جنوری در تظاهرات ضد دولتی در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد. 
در عین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و از رئیس جمهور مادورو خواست تا قدرت را به وی انتقال دهد. 
ترکیه، ایران، روسیه، چین و کوبا از جمله کشورهایی هستند که از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور منتخب ونزوئلا حمایت کرده‌اند و خواستار عدم دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی ونزوئلا شده‌اند.

میر احمد ” خواجه “

فرهنگستان ، ۰۱٫۰۳٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*