خانه / خبرها / روز جهانی شهرها؛ در چهار ولایت افغانستان شهرهای جدید ساخته می‌شود

روز جهانی شهرها؛ در چهار ولایت افغانستان شهرهای جدید ساخته می‌شود

روز جهانی شهرها؛ در چهار ولایت افغانستان شهرهای جدید ساخته می‌شود

کابل/۱۰عقرب/فرهنگستان
به مناسبت روز جهانی شهرها وزارت شهرسازی افغانستان اعلام کرد که اصلاحات در شهرهای کنونی افغانستان به خصوص کابل، ننگرهار، قندهار و هرات ناممکن است و دولت در نظر دارد که در این چهار ولایت افغانستان شهرهای جدید بسازد.
محمود کرزی، سرپرست وزارت شهرسازی افغانستان می‌گوید که امکان توسعه شهرهای کنونی افغانستان نیست. به گفته او شهرهای کابل، قندهار، هرات و ننگرهار از جمله شهرهای هستند که امکان مدرن کردنش سخت است و کنار این شهرها باید شهرهای جدید ساخته شود.
به گفته آقای کرزی قرار است تا دو هفته دیگر کار احداث جاده‌های شهر کابل جدید آغاز شود.
هفت سال پیش کابینه افغانستان تصویب کرد که در منطقه ده‌سبز در شمال شرق شهر کنونی کابل، شهر جدیدی برای اسکان سه میلیون نفر ساخته شود، ولی این طرح تاکنون عملی نشده است.

پس از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ و سرازیر شدن کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، ساختمان سازی و توسعه شهرکابل و سایر شهرهای افغانستان بدون در نظر گرفتن معیارهای شهری ادامه یافت که اکنون مشکلات زیادی را برای شهروندان این کشور ایجاد کرده است.

به اساس آمار موجود تنها در کابل، حدود ۵۰۰ بلند منزل (ساختمان چندین طبقه) اعمار شده است. ساختمان‌های‌ که بیشتر آنها بر خلاف برنامه توسعه شهری و غیر معیاری ساخته شده است.
علاوه بر آن نبود خدمات عمومی نیز در شهرهای بزرگ افغانستان از مشکلات عمده به حساب می‌آید. کمبود آب و برق، جاد‌ه‌های اسفالت نشده از مشکلات دیگر شهرنشین‌هاست.
بخاطر رفع مشکلات شهروندان کابل اخیرا امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز دست به کار شده است.
جلوگیری از غصب مناطق سبز دولتی، برگرداندن نظم به شهر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی از جمله این اقدام‌ها اعلام شده است.
رضوان مراد، مسوول دفتر مطبوعاتی آقای صالح می‌گوید که پس از این به کسی اجازه داده نخواهد شد که خلاف قانون ساختمان سازی کند.
او افزود که “هربلند منزلی (ساختمان چندین طبقه) که در اسناد آن به گونه مثال چهار طبقه اجازه داده شده اما بیشتر از آن ساخته شده، با توجه به هر طبقه آن جریمه نقدی خواهد شد.” او نگفته که این جریمه نقدی چه مقدار خواهد بود.

این در حالی است که سازمان ملل متحد شش سال پیش (۳۱ اکتبر) را به عنوان روز جهانی شهرها نامید. این روز فرصتی است برای دولت‌ها، سازمان ملل متحد و فعالان شهری تا در جهت توسعه پایدار شهرها تلاش کنند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*