خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / رهنورد زریاب ستون استوار زبان و فرهنگ فارسی درگذشت

رهنورد زریاب ستون استوار زبان و فرهنگ فارسی درگذشت

کابل/۲۱قوس/فرهنگستان
استاد رهنورد زریاب چراغ فروزان فرهنگ، ادبیات و زبان فارسی صبح ام‌روز (جمعه، ۲۱قوس) در سن ۷۷ سالگی خاموش شد.
محمداعظم رهنورد زریاب نویسنده و از ستون های استوار زبان و فرهنگ فارسی که در حوزه کشورهای فارسی زبان افغانستان، ایران و تاجیکستان نیز شناخته شده بود.
لطف الله نجفی زاده خبرنگار و گرداننده برنامه های سیاسی طلوع نیوز در صفحه فیسبوک‌ش در مورد استاد زریاب که به عنوان ویراستار در طلوع کار می‌کرد، نوشته است:

استاد زریاب که چند روز پیش به بیماری کرونا گرفتار شده بود، درگذشت.
لحظات پس از اعلام خبر مرگ رهنورد زریاب فضای شبکه های اجتماعی مملو از واکنش‌ها و ابراز اندوه و همدردی شد، سیاستمداران، شاعران، خبرنگاران، فرهنگیان، نویسندگان، دانشجویان، استاتید دانشگاه و همه مردم افغانستان خبر فوت رهنورد زریاب را ضایعه جبران ناپذیر خواندند.
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان لحظاتی پس از انتشار خبر مرگ زریاب نوشت که نویسنده و چهره فرهنگی پر آوازه افغانستان در کابل درگذشت.
وی افزود که زریاب نویسنده شناخته شده زبان فارسی در منطقه و جهان بود و ۵۰ سال در راستای باورسازی و ادبیات فارسی کار و زحمت کشید.
عطامحمدنور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز صبح امروز در این رابطه نوشت که کاخ بلند ادبیات فارسی وداع کرد.
وی افزوده است که زریاب، نویسنده داستان ها و رمان های معروف و دانشمند کم ادعا که با خلق آثار ارزشمند و تلاش های بی شائبه اش در رشد غنی سازی زبان فارسی کوشید و همچنین یک مبارز آرام علیه تهاجم فرهنگی بود، نام اش جاودانه و ثبت در تاریخ خواهد شد.
دکتر«محمد امین احمدی» رئیس دانشگاه ابن سینا و عضو هیأت مذاکره کننده دولت با طالبان هم در روایت مرگ زریاب نوشته است که هنر آفرینان و سخن پردازان می مانند.
وی افزوده است رهنور زریاب تخم سخن کاشته و آثار او در زمانه‌ عسرت زبان پارسی در کشور غنیمتی بزرگ است، او در چارچوب داستان، حکمت و فرزانگی درد، رنج، شادی و تناقض‌های  نهفته در وجود آدمی را با زیبایی زبان در آمیخته و زنده و پویا روایت کرده است.

صفحات اجتماعی و فضای مجازی افغانستان امروز کمتر به مسائل دیگر پرداخته و همه واکنش‌ها و اندوه های خود را از درگذشت زریاب روایت کرده و در نبود وی به بیان اوصاف و تلاش های زریاب پرداخته است.
آقای رهنورد لیسانس خود را در رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه کابل خوانده بود و مدرک کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا به دست آورده بود. او به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی داشت.
رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر بود. آقای رهنورد در انواع و سبک‌های مختلف روایت‌های خود را به خوانندگانش عرضه کرده است.
رهنورد زریاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌های چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندارها چاپ شده است. ترجمه ها و مقالات زریاب در کتاب‌های چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.

مقالات تحقیقی او درباره صادق هدایت و بزرگ علوی از کارهای مورد توجه ایرانیان است.
گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه رهنورد زریاب به نام “تصویر” به زبان روسی ترجمه شده و فیلمنامۀ فیلم “اختر مسخره” نیز از آثار اوست.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*