خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / راه‌یابی فلم مستند کابل میلودی در جشنواره کن

راه‌یابی فلم مستند کابل میلودی در جشنواره کن

کابل/۲۰سرطان/فرهنگستان
فلم کابل میلودی از ساخته‌های صحرا مانی از فلم سازان افغانستان در بازارجشنواره کن راه یافت.
صحرا مانی می‌گوید که فلم کابل میلودی مستقل و با هزینه شخصی خود او تولید شده‌است و دو پرودکشن بین المللی حاضر به تکمیل پروسه پس از تولید این فلم شده اند.
فلم کابل میلودی درباره فعالیت و دست‌آوردهای انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با تمرکز بر زند‌گی دختران ارکستر زهره است.
ام‌سال از سینمای حکومتی افغانستان نیز برای نخستین بار فلم کوچه پرنده‌ها به بازار جشنواره کن راه یافت که کابل میلودی دومین فلم مستند داستانی از صحرا مانی در بازار جشنواره کن رقابت دارد که برای مرحله پس از تولید توجه پرودکشن‌های معتبرجهانی را جلب نماید.
صحرا مانی، کارگردان فلم کابل میلودی، گفت: «امسال اولین سال است که یک فلم ساز مستقل از یک پرودکشن مستقل در افغانستان توانسته که وارد بازار کن شود.»
فلم کابل میلودی درباره فعالیت و دست‌آوردهای انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با تمرکز بر زند‌گی دختران ارکستر زهره این نهاد است.
این فلم نشان می‌دهد که این دختران با وجود محدودیت های اجتماعی و خانوادگی برای مبدل شدن به موسیقی دان‌های آینده کشور مبارزه می‌کنند.
کارگردان این فلم می‌گوید یک پرودکشن کانادایی و یک پرودکشن فرانسه‌یی حاضر به تکمیل پروسه پس از تولید فلم کابل میلودی شده است.
صحرا مانی که پیش از این پانزده فلم کوتاه و داستانی چون فلم “هزار و یک زن چون من” ساخته تاکنون بیش از بیست و پنج جایزه معتبر از جشنواره‌های جهانی فلم دریافت کرده است.
نبی تنها، فلم ساز، گفت: «از نظر من به عنوان یک سینماگر این بسیار مهم است که در بازارهای بین المللی خصوصا جشنواره کن حضور فلم های افغانستان به معنی این است که افغانستان مطرح می‌شود، سینمای افغانستان مطرح می‌شود و جهان می‌داند که در افغانستان سینما زنده است و نفس می کشد و وجود دارد.»
در بیست سال گذشته شش فلم از فلم سازان افغانستان در جشنواره کن حضور داشت، اما ام‌سال از سینمای دولتی کشور نیز فلم کوچه پرنده‌ها برای نخستین بار به بازار جشنواره کن راه یافته است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*