خانه / خانواده / زنان / راه‌پیمایی اعتراضی زنان در کابل؛ سکوت سازمان ملل متحد شرم‌آور است

راه‌پیمایی اعتراضی زنان در کابل؛ سکوت سازمان ملل متحد شرم‌آور است

کابل/۴عقرب/فرهگستان
شماری از زنان در کابل در پیوند به رعایت نشدن حقوق‌شان اعتراض کرده‌اند. آنان می‌خواهند که سازمان ملل متحد تا زمانی که طالبان حقوق زنان را به رسمیت نشناسند، از آن‌ها حمایت نکند.
این اعتراض‌ها صبح روز (سه‌شنبه، ۴ عقرب)، برای زمان محدودی جاده‌های کابل را راه‌پیمایی کرذند. زنان شعارهای «ما گرسنه هستیم»، « سکوت سازمان ملل متحد شرم‌آور است» و «زن نیز بشر است» را با خود حمل می‌کردند.
آنان می‌گویند که با گذشت بیش از دو ماه هنوز هم زمینه کار و آموزش برای بانوان فراهم نشده‌است.
عارفه فاطمی، یکی از معترضان این راه‌پیمایی گفت: «ما در این این‌جا آمدیم صدای مان را در واکنش به خاموشی جامعه جهانی و سازمان ملل در وضعیت کنونی افغانستان بلند کنیم.»
از سوی دیگر، این معترض گفته است که طالبان با معترضان زن برخورد خشونت‌آمیز داشته‌ و آنان را پراگنده کرده‌اند.
شیبا روفی، یکی از معترضان این گردهمایی، می‌گوید که سازمان ملل متحد به خواست‌های زنان افغانستان توجه کند و تا زمانی از طالبان حمایت نکند که حقوق زنان برای‌شان داده شود.
مرجان امیری، معترض دیگر، افزود: «امروز نیم از پیکر جامعه حذف شده است. ما از حق مان محروم شدیم.»
از سویی‌هم، نماینده زنان سازمان ملل متحد، روزگذشته (دوشنبه، ۳ عقرب)، با شماری از زنان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
شیبا روفی می‌گوید که نماینده زنان سازمان ملل متحد باید با زنانی ملاقات  کند که حقوق‌شان پامال شده است، نه زنانی که از او درخواست پناهنده‌گی می‌کنند.
با این حال، برخی از مسوولان پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم می‌گویند که اگر امارت اسلامی می‌خواهد راه تعامل با جهان را در پیش گیرد، باید به حقوق بانوان توجه کند.
بهشته یعقوبی، کمیشنر پیشین کمیسیون حقوق بشر، گفت: «اگر دولت بخواهد تعامل با دنیا را پیش بگیرد، پس باید خود را ملزم به رعایت حقوق بشری، حقوق زنان و تمام قوانین بین المللی بداند.»
این اعتراضات زنان در حالی انجام می‌شود که با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان شمار زیادی از زنان شغل‌های خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر هزاران دانش‌آموز دختر از رفتن به مکتب منع شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*