خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / راه‌اندازی نمایشگاه نقاشی جوان افغانستان در استرالیا

راه‌اندازی نمایشگاه نقاشی جوان افغانستان در استرالیا

کابل/۲سرطان/فرهنگستان
یک جوان افغانستان در استرالیا از چهره‌ ده پناه‌جوی کشورهای گونه گون که ده سال گذشته در استرالیا پناهنده شده و تاکنون موفق به دریافت سند زنده‌گی دایم در این کشور نشده‌، نمایشگاه نقاشی برگزار کرده است.
این نمایشگاه به مناسبت هفته پناه‌جو زیرنام چهر‌ه‌های امید برای یک هفته قرار است در چندین محل برگزار ‌شود.
چهره‌های نقاشی شده در این تابلوها ده پناه‌جویی استند که نزدیک به یک دهه می‌شود در استرالیا زنده‌گی می کنند اما قانون‌های سخت‌گیرانه این کشور سبب شده اند که آنان نتوانند شهروند این کشور شوند.
قصه‌های زنده‌گی این پناه‌جویان نمونه از صدها هزار جوان دختر و پسری‌ست که دست‌کم در دو دهه گذشته از کشورهای شان به علت جنگ و بی‌کاری درکشورهای دیگر پناهنده شده اند.
چهره‌های که به اندازه یک زنده‌گی قصه برای شنیدن دارند.
انتونی و روز، زن و شوهر پناه‌جو در استرالیا گفت: «تشکر جاوید. انتظار کار را که انجام داده‌یی نداشتیم. فوق العاده است. من از این کار خوشم آمد و همسرم نیز کارت را بسیار پسندیده است. شبیه عکس است.»
نادیه انور، بازدید کننده از نمایشگاه، گفت: «تصویرها کاملا زیبا و فوق العاده بودند و پیام‌های که پشت این تصویرها استند واقعا بیدار کننده اند و سبب شدند که درک بکنم که این پناه‌جویان از چه وضعیتی گذشته اند.»
این نمایشگاه زیرنام چهره‌های امید در هفته پناه‌جویان در استرالیا راه اندازی شده است.
آقای مصور گفت: «این نمایشگاه در جاهای مختلف به خاطر آگاهی از عامه به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه به کمک مالی یک سازمان که به حمایت از پناه‌جویان کار می‌کند در این ایالت راه اندازی شده است.»
این ده چهره‌ با سندهای موقت در استرالیا با آن که در برای خودشان از نو زنده‌گی ساخته، ادامه می‌دهند اما قوانین سختگیرانه مهاجرت استرالیا سبب شده که این پناه‌جویان موفق به دریافت سند شهروندی نشوند.
فواد خسرو، بازدید کننده این نمایشگاه می‌گوید: «هرکدام تصویرهای این اشخاص داستان های پرمشقتی داشتند که اینجا در استرالیا چگونه آمدند و چگونه در استرالیا جاگزین شدند و اکثریت شان به چه موفقیت‌های رسیدند.»
جنگ و ناامنی و تنگ دستی در دو دهه گذشته در بخش بخشی از جهان جوانان و خانواده‌های زیادی را به کشورهای ثروت‌مند جهان پناهنده ساخته است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*