خانه / خبرها / دونالد ترمپ در مورد استراتژی افغانستان تصمیم گرفت

دونالد ترمپ در مورد استراتژی افغانستان تصمیم گرفت

دونالد ترمپ در مورد استراتژی افغانستان تصمیم گرفت

۸ صبح کابل: دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، اعلام کرده که در مورد افغانستان تصمیم گرفته شده است.
رییس جمهور امریکا عصر روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «یک روز مهم را همراه با جنرال‌ها و رهبران امنیتی در کمپ دیوید سپری کردیم. تصمیم‌های زیادی گرفته شده از جمله در باره افغانستان.» اما رییس جمهور امریکا ذکر نکرده است که این تصمیم‌ها چیست.
این در حالی است که دونالد ترمپ در نشست روز جمعه در کمپ دیوید، مجموعه‌ای از گزینه‌ها در مورد استراتژی افغانستان را با مقامات عالی رتبه امنیتی‌اش مورد بررسی قرار داده است.
جلسه روز جمعه در کمپ دیوید، ادامه بحث‌هایی در سطح بالا در مورد افغانستان و استراتژی گسترده‌تر برای منطقه آسیای جنوبی بود که با اختلاف نظرهای داخلی مواجه و متوقف شد. گفتنی است که برخی از اعضای اداره دونالد ترمپ، روی استراتژی جدید امریکا در افغانستان و منطقه اختلاف نظر دارند.
به گزارش رویترز و به نقل از سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید به رسانه‌ها گفته است که در مورد استراتژی جدید برای منافع امریکا در جنوب آسیا بحث صورت گرفته است.
خانم سندرز افزوده است: «رییس‌جمهور در حال مطالعه و در نظر گرفتن گزینه‌های خود است. او در یک زمان مناسب این را به مردم امریکا، هم‌پیمان‌های‌مان، شریک‌های‌مان و جهان اعلام می‌کند.»
پیش از این، دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا در مورد استراتژی جدید کشورش در قبال افغانستان گفته بود:«ما نزدیک هستیم… خیلی نزدیک هستیم.»
رویترز افزوده است که مک ماستر، مشاور امنیت ملی و سایر مقامات عالی‌رتبه امنیتی امریکا در این جلسه از افزایش نیروها در افغانستان حمایت کرده‌اند. در اواسط ماه جولای سال روان، این مقامات خواهان ۳ هزار تا ۵ هزار سرباز امریکایی و ایتلاف در افغانستان شده بودند.
این در حالی است که استیو بنون، استراتژیست اصلی ترمپ مخالف افزایش نیروها در افغانستان بود. او روز جمعه از مقامش در کاخ سفید برکنار شد.
بر اساس گزارش‌ها یکی از گزینه‌ها در نشست کمپ دیوید، حفظ تعداد سربازان امریکایی در افغانستان و تمرکز عملیات‌ها علیه دهشت‌افگنی و افزایش حملات طیاره‌های بدون سرنشین بوده است.
یک مقام امریکایی به رویترز گفته است که در سفر اخیر جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا در افغانستان در اوایل سال جاری، به اشرف غنی رییس جمهور افغانستان بیان داشته است که ایالات متحده تعهد پایدار به افغانستان دارد.
از حمله امریکا به افغانستان که طالبان به شبکه القاعده پناه داده بود، بیش از ۱۵ سال می‌گذرد، اما تا هنوز هیچ نشانه‌ای برای پایان جنگ وجود ندارد.
این در حالی است که آژانس‌های استخباراتی امریکا در ماه می اعلام کرده بودند که وضعیت افغانستان به طور قطع در سال آینده با وجود کمک‌های نظامی امریکا و متحدانش بدتر می‌شود.
رویترز هم‌چنان گزارش داده است که در نشست کمپ دیوید، مقام‌های امریکایی روی تغییر سیاست امریکا در مورد پاکستان اختلاف نظر داشته‌اند. به‌خصوص در باره این‌که پاکستان نتوانسته پناه‌گاه‌های تروریستان را نابود و رهبران آن را بازداشت کند. آن‌ها اظهار کرده‌اند که طالبان افغان از سوی عناصر نظامی پاکستان و استخبارات این کشور حمایت می‌شوند. اما این چیزی است که همیشه اسلام‌آباد آن را رد کرده است.
گزارش رویترز اشاره کرده است که یکی از پیشنهادها در نشست کمپ دیوید، این بوده است که اگر پاکستان رهبران طالبان و شبکه حقانی را بازداشت نکند، امریکا گزینه درج پاکستان در فهرست کشورهای حامی تروریسم را بررسی می‌کند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی افغان برای جلوگیری از پیشرفت‌های طالبان در حال درگیری هستند. در برخی از ولایت‌ها جنگ شدت گرفته است.
اکنون به تعداد ۱۳ هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور دارند که ماموریت آن‎ها بیش‎تر آموزش و مشاوره به نیروهای افغان است. جنرال جان نیکلسون در ماه فبروی ۲۰۱۷ میلادی خواهان نیروهای بیش‎تر در افغانستان شده بود.
رویترز هم‌چنان گزارش داده است که مقامات نظامی و استخباراتی امریکا نگران هستند که پیروزی طالبان، به شبکه القاعده و داعش اجازه پایگاه‌سازی خواهد داد و از این طریق حملات را علیه امریکا و متحدانش سازمان‌دهی خواهند کرد.

یکشنبه ۲۹ اسد ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*