خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / دست دراز زمستان به جیب های خالی مردم

دست دراز زمستان به جیب های خالی مردم

کابل/۱عقرب/فرهنگستان
سازمان جهانی غذا و گروه های امداد رسان در سال جاری از بلند رفتن میزان ناداری در افغانستان سخن می‌گویید، اما در همین حال زمستان هم آهسته آهسته قدم می‌گذارد. زمستانی که برای عده‌یی مایۀ خوشی و دل‌گرمی‌ است و برای شمار دیگری ریشۀ بدبختی و سرمازده‌گی.
هوای سرد و درد گرسنه‌گی رابطۀ هم‌افزایی دارند. به هر پیمانه‌یی که سردی سایۀ سنگین خود را در آسمان کابل می‌گستراند، درد گرسنه‌گی بیشتر ‌می شود، کودکان بیشترگرسنه‌گی می‌کشند.
بیش‌تر از یک سال از سقوط جمهوریت و روی کار آمدن امارات اسلامی می‌ گذرد، اما در این مدت هیچ کشوری حاضر به رسمیت شناختن امارات اسلامی نشد.
بعد از روی کار آمدن امارات اسلامی بحران اقتصادی در افغانستان، یک بارگی به اوج خودش رسید، فقر و گرسنگی افزایش یافت . اکنون مادران و پدران بیشتری ناامید‌گونه در عصرهای سرد بر جاده‌های کابل گام می‌گذارند؛ گامی برای دریافت نان، قدمی برای درمان گرسنه‌گی، پرسه‌یی برای گرمی و حسرتی برای زنده‌گی بهتر. تعدادی هم ناچار به دنبال پیدا کردن نانی به کشور های هم‌جوار مهاجر شدند که دلیل اصلی خشک سالی، سیلاب ها، نبود کار و نبود داد ستد بین المللی بود.

در سال جاری در بسیاری مناطق منابع طبیعی زیر تیغ خشک سالی، سیلاب و طوفان های فصلی قرار گرفت و همچون فریاد خاموش نسل ها که چهره خود را بیشتر نشان داد و باعث از بین رفتن محصولات شد. زارعین زمین در پهلوی و خشک شدن حاصلات شان شاهد از بین رفتن وسیلۀ امرار معاش شان نیز بوده اند. این امر باعث از بین رفتن امید شان به زمستان پیش رو گردید.

این در حالی‌ست، که بحران جنگ اوکراین همچون آتش نو افروخته نیز شعله ور گردید و چنان به مشکلات افغانستان افزود که چشم تمام جهان را از مساله افغانستان دور کرد؛ به گفته اروپایان افغانستان از چشم جهان افتاده، و جامعه جهانی بیش‌تر در گیر قدرت های بزرگ اند تا افغانستان؛ اروپا و کشور های رده اول جهانی به دنبال پشتیبانی از تظاهرات ایران، کمک به جبهه زلنسکی و دنبال راه بدیل انرژی به دلیل تحریم روسیه اند.
مساله افغانستان در این بازی جهانی به کنار گذاشته شده و امارت اسلامی تا حال برنامه مدون و قابل اتکای معرفی نکرده به حرف ملا برادر تاحال در زمینه اقتصادی گام چشم گیری بر داشته نشده.
اما آنچه هویداست؛ زمستان پیش رو چون بلای بزرگی به مردم افغانستان است. که در تازه ترین رویداد گفته می‌شود دو تن در بدخشان به دلیلی سردی هوا جان باختند.
عنایت معراج- فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*