خانه / خبرها / دسترسی دانش‌آموزان به آموزش در افعانستان کاهش نگران کننده یافته است

دسترسی دانش‌آموزان به آموزش در افعانستان کاهش نگران کننده یافته است

دسترسی دانش‌آموزان به آموزش در افعانستان کاهش نگران کننده یافته است

کابل/۳۰جوزا/ فرهنگستان
دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته است که دسترسی دانش‌آموزان به ویژه دختران به آموزش در افغانستان به‌شکل نگران‌کننده‌ کاهش یافته است.
این دیده‌بان دلیل آن‌را نبود دست‌رسی به انترنت، از بهره‌گیری  آموزش محدود آنلاین خوانده است. هرچند مکاتب و نهادهای آموزشی از آغاز سال جاری به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند، اما برخی از نهادهای دولتی و خصوصی آموزش آنلاین را به راه ‌انداخته‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر با استناد به یافته‌های بانک جهانی گفته است که حدود ۱۴ درصد مردم افغانستان به خدمات انترنتی دست‌رسی دارند.  در این گزارش گفته شده است که تنها ۳۰ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان در افغانستان سواد دارند و خانواده‌ها نمی‌توانند با فرزندانشان در آموزش خانه‌گی کمک کنند.
در گزارش نشر شده‌ای دیدبان حقوق بشر آمده است که قبل از شیوع بیماری کرونا، مکتب‌ها در افغانستان دچار بحران بوده است و با افزایش درگیری‌ها و کاهش کمک‌های خارجی میزان حضور کودکان در حال تحصیل به ویژه دختران کاهش چشم‌گیری کرده است.
براساس معلومات دیدبان حقوق بشردر حال حاضر کم‌تر از ۳۵ درصد دانش‌آموزان در افغانستان دختر اند که از این میان ۳۵ درصد در سن کمتر از ۱۸ سالگی به شوهر داده می‌شوند و ادامه‌ی تحصیل شان نیز بستگی به خانواده‌های شوهر شان دارد.
نظرسنجی‌ای که این سازمان انجام داده، نشان می‌دهد، دخترانی که از درس و تحصیل بازمانده اند، بیشتر مصروف کارهای خانه، انزوای اجتماعی و دسترسی کم‌تر به انترنت دارند.
سازمان دیدبان حقوق بشر، از دولت افغانستان و حامیان بین‌المللی این کشور، خواسته است که تلاش کنند تا شیوع ویروس کرونا، به تحصیل زنان و دختران صدمه وارد نکند.

این درحالی‌ست که تا کنون بیشتر از ۲۷ نفر در افغانستان، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۵۰۰ نفر جان باخته و ۷ هزار و ۶۶۰ نفر دیگر دوباره بهبود یافته‌اند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*