خانه / اجتماع / در گیری شهروندان تاجکستان با محافظین مجتمع تجارتی ” مسکوه “

در گیری شهروندان تاجکستان با محافظین مجتمع تجارتی ” مسکوه “

مقامات پولیس مسکو می گویند گه شام بیستم سپتمبر به منظور جلوگیری از شورش های احتمالی بیشتر از ۲۵۰ کارگر مهاجر را بازداشت نموده است  .

این بازداشت جمعی پس از آن صورت گرفت که ده ها تن از شهروندان تاجکستان به مجتمع تجارتی ” مسکوه ” هجوم آوردند تا با محافظین این مرکز تجارتی در گیری نمایند .

این در گیری پس از آن رخ داد که محافظان مجتمع تجارتی مسکوه  جوان ۲۷ ساله تاجک را که در این بازار حمالی میکرد به جرم عدم پرداخت کرایه کراچی در اتاق محافظین برده و مورد لت و کوب قرار دادند  و  بعد در حالت بی هوشی او را  به خارج از ساحه تجارتی پرتاب نمودند .

گفته میشود که این جوان کارگر چند ساعت بعد توسط پولیس  شناسایی شده و به بیمارستان شماره ۶۸ مسکو جهت تداوی انتقال داده شده است ، اما شهروندان تاجکستان که در این مرکز تجارتی مصروف کار هستند اطلاع گرفتند که هم شهری شان به اثر ضربات شدید و بیرحمانه محافظین بازار ،  جان خود را از دست داده است و به همین دلیل به در ورودی بازار هجوم آورده اند تا از محافظین انتقام گیری نمایند .

پولیس بنابر دلایل امنیتی بیمارستان را به روی کارگران مهاجر  بستند و به هیچ فردی اجازه ندادند تا با  با جوان آسیب دیده دیدار نمایند .

در پی این حادثه اضافه بر نیرو های امنیتی مسکو و مسوولین بیمارستان ، سفارت تاجکستان در روسیه ، اتحادیه سراسری ” مهاجرین کارگر تاجک ” ،شورای حقوق بشر روسیه ، نماینده گان مجلس نماینده گان روسیه ، شخصیت های سیاسی و اجتماعی و ارگان های قضایی فعال شدند و هر کدام ابعاد گونا گون این حادثه را موردتوجه و بررسی قرار دادند .

سرور بختی نماینده رسمی سفارت تاجکستان به رسانه ها گفته است که با وجود تدابیر شدید امنیتی ، پولیس به انها اجازه داده است  تا وارد بیمارستان شوند و با جوان آسیب دیده کارگر دیدار نمایند .

آقای بختی میگوید که دوکتوران معالج وضعیت صحی جوان مهاجر را وخیم نمیدانند ، صدمه بیشتر به قسمت بالایی سر  وی وارد شده و در جسم این جوان آثار ی از لت وکوب دیده نمیشود  ، اما این حادثه بار اول نبوده و شهروندان تاجکستان  در بازار های روسیه همواره مورد تهدید قرار دارند .

ایفگینی بابروف معاون شورای حقوق بشر روسیه ، پولیس مسکو را مورد انتقاد قرار میدهد و میگوید که بازداشت ۲۵۰ مهاجر کارگر کار غیر مسلکی هست و پولیس نباید در همچو حالات تنها به زور و فشار متوصل گردد .

آقای بابروف علاوه مینماید که نیرو های امنیتی باید بر اوضاع تسلط کامل داشته با شند و با استفاده از مهارت های مسلکی اجازه ندهند تا  چنین حادثات به انفجار اجتماعی مبدل گردد.

بر اساس آمار اداره مهاجرت روسیه فدراتیف ، بیشتر از ۲۰ ملیون اتباع خارجی در این کشور  زنده گی میکنند که بیشترین انها را مهاجرین اقتصادی تشکیل میدهد و بخش قابل توجه انها در بازار های روسیه به شکل غیر قانونی مصروف کار هستند .

این مهاجرین اقتصادی از کشور های اوکراین ، ازبکستان ، تاجکستان ، آذرباییجان ، قزاقستان ، ارمنستان ، ملداویا ، بیلاروس ، ترکمنستان ، گرجستان ، افغانستان ، پاکستان ، هند ، ایران  ، کشور های عربی ، کشور های آفریقایی و حتا امریکا و کشور های اروپایی ، جهت کاریابی به روسیه سفر مینمایند .

اما در جمع مهاجرین اقتصادی ، شرایط کار یابی برای شهروندان کشور های مشترک المنافع و به ویژه کشور های آسیای میانه مساعد تر است. اتباع این کشور ها میتوانند بدون صدور ویزه سفر ،  به صورت قانونی سرحد ات روسیه را عبور نمایند و با پرداخت مبلغ سه هزار روبل ( معادل ۵۰ دالر) در هر ماه سند  اجازه کار  ( پتنت ) را بدست بیاورند .

۲۶ سپتمبر ۲۰۱۷

فرهنگستان

مسکو

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*