خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / دختران دانش‌آموز در کابل؛ مکتب‌ها هر چه زودتر به روی دختران باز شود

دختران دانش‌آموز در کابل؛ مکتب‌ها هر چه زودتر به روی دختران باز شود

کابل/۲۰میزان/فرهنگستان
شماری از دانش آموزان دختر در ولایت کابل خواهان بازگشایی هر چه زودتر مکتب‌های لیسه به روی دختران هستند.
مدینه دانش‌آموز صنف دوازدهم در کابل می‌گوید: «من خوش‌بین هستم که مکتب‌ها در برخی ولایت‌ها آغاز شده و خواست ما این است که در کابل و ولایت‌های دیگر هم هر چه زودتر مکتب‌های دخترانه باز  شوند، چون زمستان نزدیک است و هوا هم سرد می‌شود، امکانات در مکتب‌های دولتی خیلی کم است و بعداَ، ما نمی‌توانیم درس بخوانیم.»
این در حالی است که نزدیک به دو ماه می‌شود در سراسر کشور مکتب‌های دخترانه به‌روی دانش آموزان بالاتر از صنف ششم بسته اند، اما در ولایت‌های بلخ، سرپل و کندز، تمام مکتب‌ها را برای دانش‌آموزان دختر بازکرده اند.
مومنه نظری، دانش آموز، می‌گوید: «صنف‌های ما در مکتب جدا است، حتا تایم‌های دختران با بچه‌ها فرق می‌کند و آموزگاران هم زنان هستند، درس ما مختلط نیست و برخی مکتب‌ها مکمل لیسه‌های نسوان دختران اند.»
شماری از آموزگاران بازگشایی مکاتب دخترانه در برخی از ولایت را می‌ستایند و می‌گویند که ادامه رخصتی‌های طولانی زیان جبران ناپذیر را به معارف کشور وارد می‌کند.
عاشق الله، آموزگار، می‌گوید: «دخترها هم حق آموزش دارند و باید هر چه زودتر مکتب‌ها باز شود و نباید به یک قشر بزرگ جامعه که دختران هستند صدمه زده شود.»
انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که روز دوشنبه در مقر این سازمان با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که طالبان آنچه را در قبال زنان و دختران افغان وعده نموده بودند، جامۀ عمل نه‌پوشانیده اند.
او افزود: «زنان و دختران باید محراق توجه باشند. آنان توانایی آموختن، کار کردن  و دارایی داشتن را دارند، و حق دارند که با حقوق و با هویت زندگی کنند و می‌توانند پیشرفت کنند.»
پیش از این وزارت معارف کشور گفته است که کار شیوه بازگشایی مکتب‌های دخترانه در کشور تکمیل شده است و پس از تعیینات، مکتب‌ها بازگشایی خواهند شد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*