خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / دختران دانش‌آموز در هرات؛ دو روز مکتب رفتیم روز سوم در مکتب بسته شد

دختران دانش‌آموز در هرات؛ دو روز مکتب رفتیم روز سوم در مکتب بسته شد

کابل/۷حمل/فرهنگستان
دو روز پس از اجازه‌دادن دختران دانش آموز به مکتب‌های دخترانه در هرات، ام‌روز(یکشنبه،۷حمل) نیز به روی دانش آموزان دختر بسته شد.
دختران دوره های متوسطه و لیسه مکتب های هرات روزهای اول و دوم سال آموزشی به صنف‌های شان رفته بودند.
زنیب و آمنه پس از بسته شدن مکتب شان ناامید استند و می‌گویند:«دو روز نخست سال آموزشی را به صنف رفتیم اما در روز سوم، صنف درسی به روی ما باز نشد و ما را از مکتب بیرون ساختند.»
زینب احمدی، دانش آموز صنف دهم، گفت: «ما داخل مکتب پیش معاونه رفتیم که چرا استاد نمی‌آید، معاونه ما را بیرون کرد و گفت که شما نمی‌توانید به تحصیل خود ادامه بدهید.»
با آغاز سال تازه آموزشی در افغانستان هزاران دختر با شوق و خوشحالی به مکتب های شان رفتند اما از بهر بسته شدن دوباره مکتب های دخترانه همانند زینب و آمنه با اشک و ناامیدی به خانه های شان برگشتند.
آمنه احمدی، دانش آموز صنف دوازدهم، می گوید: «واقعا آنجا خیلی سخت بود، واقعا حس کردم که ابرهای سیاه و تاریک آمده بالای سر من.»
آنان می گویند که از کتاب دور نمی شوند. به باور این دانش آموزان دختر، بی آموزش و تحصیل زنان و دختران آینده کشور تاریک خواهد بود.
شکیلا احمدی، خواهر زینب و آمنه، گفت: «وقتی که احادیث پیامبر را ما شنیدیم، در آن فقط انسان را مخاطب قرار داده بود که برو و درس بخوان، در حالی که انسان متشکل از قشر زن و مرد است.»
با آنکه قرار بود تمامی مکتب های دخترانه در سراسر افغانستان به تاریخ سوم ماه حمل آغاز شوند اما وزارت معارف در یک اعلامیه از تصمیم اش عقب نشینی کرد و دوره های متوسطه و لیسه مکتب های دخترانه را تا اطلاع بعدی بسته اعلام کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*