خانه / خانواده / زنان / خواست زنان هرات؛ طالبان به حق تحصیل و کار ما احترام بگذارند

خواست زنان هرات؛ طالبان به حق تحصیل و کار ما احترام بگذارند

کابل/۱۱سنبله/فرهنگستان
شماری از زنان در ولایت هرات با راه‌اندازی یک گردهمایی اعتراضی، خواهان احترام‌گذاشتن طالبان به حق کار و تحصیل زنان شدند.
این زنان که امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ سنبله) در مقابل ساختمان ولایت هرات گردهم آمده بودند، شعارهای «نترسید، همه باهم هستیم» و «هیچ حکومتی بدون حمایت زنان پایدار نمی‌ماند» سر دادند.
آنان هشدار دادند که هیچ گروهی آنان را از حق تحصیل و کار محروم کرده‌ نمی‌تواند و باید طالبان به حقوق زنان احترام بگذارند.
زنانی‌که با آمدن طالبان کارهای شان را از دست داده اند، در این گردهمایی می گویند که می خواهند به کارشان باز گردند.
مسوولان طالبان در هرات می گویند که حقوق و دستاوردهای زنان در حکومت آینده افغانستان حفظ می‌شود. به گفته معاون والی هرات، زنان و دختران می توانند آزادانه کار کنند و به تحصیل شان ادامه دهند.
فاطمه، یکی از معترضان گفت که طالبان نباید زنان را نادیده بگیرند و حقوق‌شان را پایمال کنند. او تأکید کرد که زنان افغان هرگز به عقب بر نمی‌گردند.
مریم، معترض دیگر گفت که اگر طالبان به حق تحصیل و کار زنان احترم نگذارند، جوانان مجبور به ترک افغانستان می‌شوند و آن وقت حکومت طالبان به کمبود نیروی متخصص مواجه خواهد شد.
بیش از سه هفته می‌شود که هرات به دست گروه طالبان سقوط کرده است. چندین کارمند دولتی گفته‌اند که طالبان برای آنان اجازه‌ی کارکردن در ادارات دولتی را نداده‌‍‌اند.
همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان مانع کارکردن زنان در شهرک صنعتی هرات شده‌اند.
با این وجود، زنان هرات می‌گویند که بخش زیادی از زنان تنها نان‌آور خانه‌های‌شان اند و با محروم‌شدن از حق کار، زندگی خانواده‌های‌شان با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.
با آمدن طالبان از رفتن کارمندان زن به نهادهای حکومتی جلوگیری شده است اما طالبان می گویند که در آینده نزدیک زنان می توانند دوباره به کارهای شان بازگردند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*