خانه / خبرها / حمله بر عبادت‌گاه‌ها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

حمله بر عبادت‌گاه‌ها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

یوناما: حمله بر عبادت‌گاه‌ها قوانین بین‌المللی را نیز نقض می‌کند

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، و کمیسیون مستقل حقوق بشر، از حمله‌ی اخیر بر یک مسجد در شمال کابل، به عنوان جرایم جنگی و جنایت ضد بشری یاد کرده‌اند.

توبی لنزر معاون نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید که حملات تروریستی پیهم علیه شیعیان در عبادت‌گاه‌ها قابل توجیه نیست و این اقدام می‌تواند از جمله جرایم جنگی به شمار برود. این مقام سازمان ملل متحد می‌افزاید: «در این اواخر حملات پی‌هم که شیعیان را در عبادت‌گاه‌های شان هدف قرار می‌دهد قابل توجیه نیست.» توبی لنزر هم‌چنین تاکید کرده است: «حملاتی که علیه تجمعات و عبادت‌گاه‌ها انجام می‌شوند، ناقض جدی قانون بین‌المللی بوده و می‌توانند جرایم جنگی محسوب گردند.»
یوناما می‌افزاید که حمله تروریستی روز جمعه بر نمازگزاران در مسجد امام زمان، ششمین موردی است که شیعیان در مساجد هدف قرار گرفته‌اند. به گفته هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در این حملات در مجموع شصت و چهار غیرنظامی کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند. چهار مورد این حملات در هرات و دو مورد دیگر در کابل صورت گرفته است.
یوناما می‌گوید که در حمله روز جمعه در مسجد امام زمان در کابل، حداقل بیست غیرنظامی به شمول هفت زن و یک کودک جان باخته و بیش از سی تن دیگر زخمی شده‌اند.
در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز، حمله روز جمعه در کابل را غیرانسانی و در مغایرت با احکام اسلامی و قواعد حقوق بشر دوستانه‌ بین‌المللی و اسناد بین‌المللی حقوق بشری توصیف و از افزایش حملات بر اماکن مقدس ابراز نگرانی کرده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که با ارایه آمار تازه از میزان تلفات این حمله تروریستی از مخالفان مسلح دولت خواسته تا حملات‌شان علیه غیرنظامیان را متوقف ساخته و بیشتر از این مرتکب جنایات جنگی و جنایات ضد بشری نشوند. این کمیسیون تاکید کرده که در حمله بر مسجد امام زمان در قلعه نجارها، چهل نفر جان باخته و بیشتر از نود تن دیگر زخمی شده‌اند.
اما وزارت امور داخله با ارایه آمار جدید در باره میزان تلفات این حمله تروریستی، می‌گوید که در این حمله بیست و هشت نفر جان باخته و پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند. وزارت داخله افزوده که در میان افراد جان باخته چهار سرباز پولیس نیز شامل است. نه تن از زخمیان را نیز سربازان پولیس تشکیل می‌دهند. وزارت امور داخله روز جمعه پس از پایان حمله، شمار تلفات را سیزده کشته و سی زخمی اعلام کرده بود.

حملات داعش را باید از حکمتیار پرسید

از سوی دیگر محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و معاون پیشین ریاست‌جمهوری، نسبت به ادامه‌ی حملات تروریستی هدفمندانه بر غیرنظامیان هشدار داده می‌گوید که هرگاه برای جلوگیری از چنین حوادث، کوتاهی و تاخیری صورت بگیرد، این اقدام با پیامدهای «غیرمنتظره» به همراه خواهد بود.
آقای خلیلی با اشاره به حمله تروریستی روز جمعه بر جمعی از نمازگزاران در مسجد امام زمان در منطقه قلعه نجارها در شمال کابل، از دولت افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش خواسته تا جلو چنین کشتارها را بگیرند. محمدکریم خلیلی در بیانیه‌ای از حمله روز جمعه به عنوان یک اقدام تروریستی علیه غیرنظامیان متعلق به یک گروه خاص اجتماعی یاد کرده می‌گوید: «گسترش‌دادن میدان جنگ و تحمیل آسیب‌ها و زیان‌های آن بر مردم بی‌دفاع، آن‌هم در حالتی که مردم مشغول عبادت و در اماکن مقدس دینی قرار دارند، خلاف عرف جنگ و بر ضد صلح و امنیت بشری است. لذا از دولت افغانستان و همکاران بین‌المللی انتظار می‌رود که با تمام توان جلو چنین حملات ضد بشری را بگیرند. تاخیر و کوتاهی در پیش‌گیری از این گونه حوادث پیامدهای منفیِ غیرمنتظره را به‌همراه خواهد داشت.»
محمدکریم خلیلی در مورد این‌که پیامدهای منفی و غیرمنتظره ادامه‌ی چنین حملات چه خواهد بود، جزییاتی ارایه نکرده است.
رییس‌ شورای عالی صلح در عین ‌ حال تاکید کرده که چنین حملاتی به منظور ایجاد نفاق و تضعیف روند صلح صورت می‌گیرد. آقای خلیلی می‌گوید که حملات تروریستی از جمله هدف قراردادن نمازگزاران در مسجد مانع تلاش‌ها برای برقراری صلح و پایان یافتن جنگ نخواهد شد.
محمد محقق معاون دوم ریاست‌ اجرایی نیز، از حمله روز جمعه بر مسجد امام زمان، به عنوان حمله بر دین اسلام و عقاید بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان توصیف کرده اما می‌گوید که چنین حملات به منظور ایجاد نفاق مذهبی میان شهروندان افغانستان طراحی و عملی می‌شود.
آقای محقق می‌افزاید که مردم و دولت در قبال تامین امنیت مناطق شان مسوولیت دارند، اما تاکید کرده که مسوولیت اصلی تامین امنیت به دوش حکومت است. محمد محقق از حکومت خواسته تا برای دفاع از مناطق آسیب‌پذیر امکانات لازم را برای مردم فراهم سازد و در غیر این صورت، مسوولیت خون‌های به ناحق ریخته شده به دوش حکومت است. معاون دوم ریاست اجرایی در بیانیه‌ای می‌گوید: «تنها وظیفه حکومت به این خلاصه نمی‌شود که بعد از وقوع جنایات بشرى صورت اطفال شهدا و زخمیان حادثه را فریب‌کارانه ببوسد و یک‌ مقدار کمک مالى کند و اشک تمساح بریزد، با توجه به طریقه عمل خوارج تکفیرى، حکومت باید تدابیر موثر پیش‌گیرانه داشته باشد که از قتل عام مردم در مساجد و مراکز عمومى جلوگیرى شود.»

ظهور فتنه جدید

در همین‌ حال، با ادامه‌ی کشتار غیرنظامیان در مساجد، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی نسبت به ظهور فتنه جدید در افغانستان هشدار داده است. این جنبش با اشاره به حملات خونین بالای غیرنظامیان در مسجد جوادیه هرات و کشتار غیرنظامیان در میرزاولنگ ولایت سرپل و هم‌چنین حادثه دوم اسد امسال، می‌گوید که چنین حملاتی که قشر خاصی را مورد هدف قرار داده نشان‌دهنده ظهور فتنه جدیدی در افغانستان است که در صورت غفلت و مسوولیت نشناسایی مقام‌های مسوول می‌تواند وارد مراحل خطرناک‌تری در کشور شود.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گوید: «بسنده‌کردن مقامات مسوول نظام به محکومیت لفظی این جنایت‌ها، بدون اقدام مناسب برای مهار فتنه و تامین امنیت شهروندان، نمی‌تواند رفع کننده مسوولیت از کسانی باشد که خود به اعمال سیاست تبعیض سیستماتیک علیه جامعه خاص متهم اند؛ بلکه تداوم این روند می‌تواند به معنای رضایت و یا بی‌تفاوتی آنان در قبال چنین فجایع تعبیر و تفسیر شود.»
از جانب دیگر، امرالله صالح رییس پیشین اداره امنیت ملی کشور، حمله به نمازگزاران در مسجد امام زمان را سلسله‌ای از جنایت‌های ضد بشری گروه طالبان زیر نام داعش توصیف کرده، اما گفته است که باید در باره شیوه طرح‌ریزی این حملات از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی پرسیده شود.
امرالله صالح می‌گوید که گلبدین حکمتیار با گروه داعش بیعت کرده بود و شورای عالی صلح باید از او در باره تشکیلات، شیوه طرح‌ریزی عملیات‌ها، توجیه هدف‌گیری‌ها، در داخل افغانستان و دیگر مسایلی که بتواند در سرکوب تروریستان کمک کند، سوال کند. آقای صالح با تاکید بر این‌که طالبان و داعش از دید فکری و پایگاه حمایتی از یک نقطه آب می‌خورند، می‌افزاید: «زمانی حکمتیار به داعش بیعت کرده بود. شورای صلح از او راجع به تشکیلات، شیوه طرح‌ریزی عملیات‌ها، توجیه هدف‌گیری‌ها در داخل افغانستان و دیگر مسایلی که بتواند ما را در سرکوب دشمن کمک کند سوال کند. این موضوع جدی است. توافق‌نامه‌ای عفو او شامل مسوولیت‌های دو جانبه می‌شود.» برخی از آگاهان معتقد اند از زمانی که رهبر حزب اسلامی به روند صلح پیوسته و وارد کابل شده است، میزان حملات تروریستی هدف‌مند که به گمان اغلب به منظور ایجاد نفاق‌های قومی و مذهبی اجرا می‌شود، در افغانستان به ویژه در شهر کابل افزایش چشم‌گیری داشته است.

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*