خانه / دانش / آموزش و پرورش / حقوق بشر: وضع محدودیت برای دانش‌آموزان خلاف قانون اساسی است

حقوق بشر: وضع محدودیت برای دانش‌آموزان خلاف قانون اساسی است

کابل/۲۲حوت/فرهنگستان
یک روز پس از همگانی‌شدن تصمیم وزارت معارف افغانستان در مورد ممنوعیت دانش‌آموزان دختران بالاتر از سن ۱۲ سال، کمیسیون مستقل حقوق بشر این وضع را خلاف حقوق و آزادی‌های کودکان، اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون‌های حقوق کودک و قوانین افغانستان می‌داند.
کمیسیون حقوق بشر روز (پنج‌شنبه، ۲۱ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه‌ی کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس است.
در اعلامیه آمده است که همه‌ی کودکان دختر و پسر می‌توانند از حقوق‌شان به‌صورت مساویانه و آزادنه در محدوده‌ی قوانین استفاده کنند.
کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است: «ایجاد هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل است.»
در اعلامیه آمده که هر نوع تصمیم وزارت معارف مبنی بر خودداری از اشتراک کودکان در نشست‌ها و برنامه‌های عمومی، تجلیل و پذیرایی، باید در راستای حمایت از اصول آزادی، برابری و حفظ منافع علیای کودکان باشد.
نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف روز (چهارشنبه،۲۰حوت) گفت که تمامی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدائیه در مکاتب خصوصی و دولتی و سوادآموزی، از اجرا و خواندن ترانه و سرود در محافل عمومی منع شده‌اند.
او افزود که این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده است.
همچنان ریاست معارف شهر کابل طی مکتوبی که روز گذشته همگانی شد، به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و سوادآموزی این شهر هدایت داده است تا پس از این به دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲سال، اجازه‌ی اجرا و خواندن ترانه و سرود را در محافل عمومی ندهند.
این مکتوب با امضای احمدضمیر گوارا، رییس معارف شهر کابل از سوی این نهاد به آمریت حوزه‌های آموزشی فرستاده شد.
در مکتوب تأکید شده است:« تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.»
در مکتوب آمده است که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر «به هیچ صورت به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد» تمرین و آموزش هم داده نشود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*