خانه / خبرها / حضور افغانستان نباید در ثبت میراث‌‌فرهنگی همسایه‌ها نادیده گرفته شود

حضور افغانستان نباید در ثبت میراث‌‌فرهنگی همسایه‌ها نادیده گرفته شود

هنرمندان هرات: حضور افغانستان نباید در ثبت میراث‌‌فرهنگی همسایه‌ها نادیده گرفته شود.

کابل/۲۳سرطان/فرهنگستان
شماری از هنرمندان هرات از حکومت افغانستان خواستند که اجازه ندهد مینیاتورها و خوشنویسی‌ها بدون حضور افغانستان به عنوان میراث کشورهای دیگر ثبت شود.

این درحالی‌ست که افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی به توافق ایران و ترکیه مبنی بر ثبت مثنوی مولوی به عنوان میراث مشترک فرهنگی این دو کشور در یونسکو اعتراض کرده بود.
داود عرفان، مسئول دفتر مطالعات استراتژیک هرات روز (یکشنبه ۲۲سرطان) در نشست خبری که میزبانش بود، می‌گوید که ظاهرا قرار است این دو هنر به عنوان میراث فرهنگی ایران، ترکیه و چند کشور دیگر منطقه در فهرست میراث‌ فرهنگی جهانی ثبت شوند و افغانستان به کلی نادیده گرفته شده است.

با این حال، تاریخ مینیاتور با نام کمال‌الدین بهزاد برجسته‌ترین تصویرگر این هنر در منطقه گره خورده است که متولد هرات بود و برخی از شاهکارهایش را در همین شهر خلق کرده است.

آقای عرفان گفت: “حالا بحث‌هایی هست که تا آخر تابستان امسال نگارگری یا مینیاتوری و خوشنویسی به نام کشورهایی غیر از افغانستان ثبت شود در حالی که ما از هرات بایسنغر را در خوشنویسی داریم از دوره تیموریان و نیز حسن خان شاملو را داریم که آثارشان در هرات وجود دارد و کیست که بهزاد مینیاتوریست شرق را نشناسد.”

آقای عرفان افزود که این بحث‌ها از سال پار آغاز شده و به تازگی در رسانه‌های ایران و ترکیه در این مورد خبرهایی نشر شده است.
وی می‌گوید که افغانستان ادعای مالکیت محض بر این میراث فرهنگی را ندارد اما این هنرها باید به عنوان میراث مشترک تمام کشورهایی ثبت شوند که در این زمینه تاریخ درخشان دارند.
در این نشست توفیق رحمانی، نقاش و استاد دانشگاه اضافه کرد: “مثل خورشید چه در تاریخ و چه در عصر حاضر واضح است که این دو هنر به افغانستان مربوط بوده است. هرات مهد تکامل و خاستگاه این دو هنر بوده است.”

هرات در عصر شاهرخ میرزا پسر تیمور، کتابخانه و نیز “صورت خانه” بزرگی داشته است که در آن علاوه بر نگارگران هراتی، هنرمندانی هم به کار گماشته شدند که از دیگر شهرهای این حوزه تمدنی مثل اصفهان و تبریز و سمرقند دعوت و مشغول به کار شده بودند.
پس از شاهرخ میرزا، سلطان حسین بایقرا و وزیر نامدار او امیر علی‌شیر نوایی، هنرهایی چون نگارگری، خوشنویسی، صحافی و تذهیب را رشد و توسعه بی‌سابقه‌ای دادند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*