خانه / خبرها / حسن روحانی تعامل با امریکا را به لغو تحریم‌ها مشروط کرد

حسن روحانی تعامل با امریکا را به لغو تحریم‌ها مشروط کرد

حسن روحانی، رییس ‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه، ۵ سنبله، به خبر دیدار احتمالی او با دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، واکنش نشان داد.

به گزارش دویچه‌وله، روحانی در سخنرانی خود در مراسم آغاز «عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن» در این باره گفت: «ما با دنیا مذاکره می‌کنیم، اما هرگونه تحول در رفتار ما با آن‌هایی که تحریم کردند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، از توبه آن‌ها آغاز می‌‌شود.»

روحانی گفت که «با همه کشورها دوست هستیم» و «آماده‌ایم در چارچوب منافع ملی خود به همه مقررات بین‌المللی عمل کنیم.» او تأکید کرد: «بدون برگشت از تحریم، قفل تعامل با ایران باز نخواهد شد. دنبال حل مشکلات از روال منطقی هستیم؛ نه عکس انداختن. اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، باید همه تحریم‌ها را بردارد.»

رییس جمهور ایران افزود: «آن‌ها می‌خواهند در منطقه ما از امنیت بیش‌تر برخوردار باشند و ادعا می‌کنند از ایران هیچ چیز نمی‌خواهند جز این‌که بمب اتم نسازیم. چه شما بگویید یا نگویید، اراده ما بر پایه سلاح‌های متعارف است. ما دنبال سلاح‌های کشتارجمعی نمی‌رویم.»

روحانی با اشاره به این‌که شعار دولت او از آغاز کار «تعامل سازنده با دنیا» بود، گفت: «ما خواهان تنش با دنیا نیستیم. ما خواهان امنیت منطقه و جهان هستیم و خواهان همکاری با همه کشورهای دوست و آماده همکاری هستیم. ما آماده‌ایم که با همه مقررات بین‌المللی در چارچوب امنیت و منافع ملی‌مان حرکت کنیم. به این دلیل مسیری را انتخاب کردیم به نام توانمندتر کردن ایران و قدرت ملی.»

روحانی اضافه کرد: «ما با دیگران صحبت و مذاکره می‌کنیم تا منافع مردم و حقوق مردم را تأمین کنیم؛ اما آن‌هایی که تحریم را بر مردم ما روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، هر گونه تحول در رفتار ما با آن‌ها از توبه آن‌ها آغاز می‌شود که بارها این را گفتم.»

روحانی تأکید کرد: «در رابطه ایران با امریکا بدون این‌که آن‌ها  از تحریم‌ها دست بردارند و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده خط بکشند، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود.»

خبر دیدار احتمالی حسن روحانی با دونالد ترمپ، شامگاه روز دوشنبه، ۴ سنبله، از سوی امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در کنفرانس خبری مشترک او با رییس جمهور امریکا اعلام شد. مکرون گفت: «برای کاهش تنش بین ایران و امریکا نقشه راهی تهیه شده و حتماً دونالد ترمپ و حسن روحانی البته با حضور من با یک‌دیگر دیدار می‌کنند.»

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره دیدار با حسن روحانی گفت: «اگر همه چیز خوب پیش برود، چرا که نه؛ ولی اگر رفتار خود را تصحیح نکنند، ما به آن‌ها جواب مرگ‌باری خواهیم داد.»

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، مذاکره با امریکا را سم و مذاکره با دونالد ترمپ را سم مضاعف خوانده است.

هشت صبح – چهارشنبه، ۶ سنبله ۱۳۹۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*