خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / حامد کرزی: مکاتب دخترانه به دستور پاکستان مسدود است

حامد کرزی: مکاتب دخترانه به دستور پاکستان مسدود است

کابل/۱۵اسد/فرهنگستان
از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ۳۲۳ روز می‌شود که دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم در افغانستان از دسترسی به آموزش محروم شده‌اند و دروازه‌های مکاتب بر روی آن‌ها مسدود است.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین بانگرانی از بسته ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان، گفته است که مکاتب دخترانه افغانستان به دستور پاکستان مسدود شده است.
آقای کرزی در گفتگو با مجله آلمانی «اشپیگل» گفته است که: «ممنوعیت رفتن دختران به مکتب، مبتنی بر احکام اسلام نیست، بلکه این کار به دستور کشور همسایه، پاکستان، صورت می‌گیرد.»
رئیس جمهور پیشین افغانستان افزوده که: «هدف پاکستان، یک افغانستان بی‌دفاع، ضعیف، و فقیر است که از سوی آن هیچ مشکلی ] برای پاکستان[ متصور نباشد.»
آقای کرزی تاکنون بارها از از عدم بازگشایی مکاتب دخترانه انتقاد کرده و خواستار بازگشایی مکاتب بر روی دختران بالاتر از صنف ششم شده است.
رئیس جمهور پیشین افغانستان در حالی ادعا می‌کند که مکاتب دخترانه افغانستان به دستور کشور پاکستان مسدود شده است که چندی قبل یک هیأت از علمای پاکستان در سفر به کابل، به طالبان توصیه کرده بودند که دروازه مکاتب را بر روی دختران بگشایند.
شماری اعضای این هیأت به رسانه‌های پاکستانی گفتند که طالبان به آنها اطمینان داده‌اند که مکاتب دخترانه را بازگشایی می‌کنند؛ اما با وجود این‌که حدود دو هفته از این توصیه علمای پاکستانی می‌گذرد، طالبان هنوز برای بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، اقدامی نکرده‌اند.

بدون دختران تحصیل کرده کشور مرده هستیم
رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با مجله اشپیگل بر ضرورت آموزش دختران و دسترسی آن‌ها به علم و سواد، تأکید کرده است و گفته است که: «بدون زنان تحصیل کرده ما یک کشور مرده هستیم.»
آقای کرزی با اشاره به پیامدهای ناگوار عدم دسترسی دختران به آموزش و تحصیل، گفته که: «محرم ساختن دختران از آموزش و تحصیل،  به معنی یک افغانستان منزوی است که نمی‌تواند روی پای خود بایستد.»
رئیس جمهور پیشین افغانستان در این مصاحبه گفته است که «صداهای با نفوذی» در درون طالبان نیز وجود دارد که از حضور دختران در مکاتب، حمایت می‌کند.
پیش از این نهادهای مدافع حقوق زنان نیز محروم ساختن دختران از آموزش را، باعث محرومیت یک نسل از آینده روشن دانسته بودند و گفته بودند که این کار باعث عقب‌گرد جامعه و افغانستان می‌شود.
گروهی از زنان افغانستان زیر نام «حرکت خود جوش زنان مبارز افغانستان» نیز در اعتراض به عدم دسترسی دختران به آموزش، گفته بودند که یک سال دوری دختران از مکتب، یک عمر بدبختی را در پی دارد.
این گروه همچنین ادعا کرده بودند که محرومیت دختران از مکتب و حق کار، باعث افزایش خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و ازدواج‌های زیر سن شده است.
گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، بخشی از دختران را از رفتن به مکتب و دسترسی به آموزش محروم کرده‌اند، اما هنوز هیچ دلیل روشنی در این مورد ارائه نکرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*