خانه / فرهنگ و هنر / جشنواره دمبوره در بامیان برگزار شد

جشنواره دمبوره در بامیان برگزار شد

دیروز جمعه، ۱۶ سرطان نخستین روز جشن‌واره دمبوره با شور و هیجان در مرکز ولایت بامیان برگزار شد. این برنامه با حضور مقام های محلی و شمار زیادی از اشتراک‌کننده‌گان از ولایت‌های مختلف افغانستان، در ولایت بامیان برگزار شده و برای دو روز ادامه دارد.

با وجود مخالفت‌های شورای علما و شماری از باشنده‌های بامیان با برگزاری جشنواره دمبوره، این جشنواره با هنرنمائی هنرمندان ملی و محلی و با اشتراک  هزاران نفر، از سوی اداره محلی و نهاد بابا راه اندازی گردید.

مقام‌های محلی، هدف از برگزاری جشن‌واره دمبوره را، زنده نگه‌داشتن فرهنگ و موسیقی اصیل هزاره‌گی، جلب و جذب توریزم در بامیان و انتقال پیام صلح از این ولایت به سایر ولایات افغانستان و جهان، عنوان می‌کنند.

 

محمد طاهر زهیر والی بامیان در این جشنواره گفت که برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها در بامیان، از یک سو به اقتصاد مردم کمک می‌کند و از سوی دیگر برای تشویق هنرمندان و دمبوره نوازان محلی مفید می‌باشد.

او با اشاره به مخالفت شورای علمای بامیان با این جشن‌واره گفت: “به هیچ کس و هیچ کشور بیرونی اجازه نمی‌دهیم که در بامیان فعالیت‌های سیاسی خود را گسترش داده و میان مردم تفرقه ایجاد کند. بامیان به عنوان یک ولایت فرهنگی و تأریخی، با این جشنواره‌ها بیشتر معرفی می‌شود».

در این جشنواره، هزاران نفر از نقاط مختلف افغانستان، بخاطر حمایت و تشویق از این جنشواره اشتراک نموده‌اند. اشتراک کنندگان این جشن‌واره می‌گویند دمبوره فرهنگ و هویت مناطق مرکزی افغانستان می باشد و در محافل مختلف دمبوره نواخته می‌شود.

هنرمندان زیادی از مناطق مرکزی و سایر ولایات افغانستان به بامیان رفته‌اند و برای اشتراک‌کنندگان در دو روز هنرنمائی می‌کنند. استاد وحید قاسمی در این جشنواره گفت که بیش از چهار هزار سال قبل، آلات موسیقی در نقاط مختلف جهان وجود داشته است. او می گوید که نام قدیمی دمبوره” گاو سرقشی” می‌باشد و این آله موسیقی، در نقاط مختلف جهان و مخصوصآ در مناطق هزاره جات از بسیار سال‌های پیش به این طرف مروج بوده و همه روز در حال رشد می‌باشد.

برگزار کننده‌گان جشن‌واره دمبوره، در روز نخست این جشن‌واره، از تندیس صفدر توکلی یکی از هنرمندان مشهور کشور، رونمائی کردند. صفدر توکلی آوازخوانی و نواختن دمبوره را از ۱۶ سالگی در ولسوالی یکه و لنگ ولایت بامیان آغاز نموده و نزدیک به ۵۰ سال گذشته با تحمل مشکلات زیاد اقتصادی و تحقیر و توهین، برای این هنر کار کرده است. آقای توکلی بیشترین زحمت و تلاش را در بخش ترویج و آموزش دمبوره انجام داده است و می‌گوید که دمبوره از زمان اجداد و بزرگان شان به میراث مانده است.

در این جشن‌واره، بر علاوه کنسرت موسیقی، نمایشگاه صنایع دستی و محصولات نیز برگزار شده است. دومین روز این جشنواره پس از چاشت امروز شنبه، ۱۷ سرطان با هنرنمایی هنرمندان ملی و محلی در مرکز بامیان برگزار می‌گردد.

این جشن‌واره با استقبال و مخالفت‌های نیز روبرو شد، چهار روز پیش، شورای علمای شیعه ولایت بامیان، با صدور یک اعلامیه، موسیقی را حرام دانسته و از مردم خواسته بود که در این جشن‌واره شرکت نکنند. در ادامه چند عکس از روز اول این جشن‌واره را می توانید ببینید.

شنبه, ۱۷ سرطان, ۱۳۹۶

منبع : سایت هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*