خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / جشنواره‌‌ی لاجورد؛ با شعار “تولد دوباره سینمای افغانستان” برگزار شد

جشنواره‌‌ی لاجورد؛ با شعار “تولد دوباره سینمای افغانستان” برگزار شد

جشنواره‌‌ی لاجورد؛ با شعار “تولد دوباره سینمای افغانستان” برگزار شد

کابل/۱۱قوس/فرهنگستان
مراسم اختتامیه جشنواره لاجورد “نخستین جشنواره ملی فلم افغانستان” شب گذشته (دوشنبه، ۱۰قوس) با شعار “لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان”  در مرکز فرهنگی سفارت روسیه در کابل برگزار شد.

در اعلامیه جشنواره لاجورد که ام‌روز (سه‌شنبه، ۱۱قوس) از طریق رسانه ها نشر شد، آمده که “افغان‌فلم” به عنوان تنها اداره دولتی سینمایی افغانستان این جشنواره را با هدف تشویق فلم‌سازان، بازیگران، عوامل فنی فلم‌سازی و هنرمندان و ایجاد یک فضای رقابتی سالم در عرصه سینما در اول قوس افتتاح کرد.

در اعلامیه، لاجورد “نخستین جشنواره ملی فلم افغانستان” خوانده شد که با حمایت دولتی و همکاری بخش خصوصی، بعد از گذشت سال‌ها رکود سینمای این کشور برای ده روز برگزار شده است.

این نهاد افزوده که در نخستین دوره جشنواره لاجورد، ۵۵ فلم در بخش رقابت‌های اصلی از بین ۲۱۰ فلم فرستاده شده انتخاب و به نمایش گذاشته شدند.

این فلم‌ها در ۹ سالن در مناطق مختلف کابل به نمایش گذاشته شدند. در مدت ده روز نمایش این فلم‌ها نزدیک به پنج هزار تماشاگر آنها را دیده و در بخش رقابتی “انتخاب مردمی” بیش از یک هزار و ۵۰۰ تماشاچی به فلم‌های مورد علاقه شان رای داده‌اند.

“تندیس زرین لاجورد” به گفته این نهاد با آب طلا و سنگ لاجورد در داخل افغانستان ساخته و ثبت رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ شده ‌است؛ این تندیس در بخش‌های مختلف “فلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن” اهدا شد.

تندیس بهترین فلم داستانی به فلم “سیبی از بهشت” با کارگردانی همایون مروت و به تهیه کنندگی داوود وهاب رسید. جایزه بهترین کارگردانی، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین را نیز این فلم به دست آورد.

تندیس بهترین فیلم‌نامه نیز به فیلم “همسایه” به کارگردانی زبیر فرغند رسید. علاوه بر آن تندیس بهترین تصویر برداری و بهترین طراحی صحنه نیز به این فلم اختصاص یافت.

نصیر پژواک به دلیل کارش در فلم “رسوای قرن ۲۱” بهترین چهره پرداز شناخته شد. تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز به محمد توفیق لایق برای نقش او در همین فلم رسید.

بهترین صداگذاری در فلم “پرنده پرنده نبود” توسط رشاد آرش انجام شد. تندیس بهترین بازیگر نقش کودک نیز به این فلم رسیده است.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را لینا علم، بازیگر فیلم “حسن” دریافت کرد و جایزه بهترین فلم مستند به فلم “مرغ طوفان” به تهیه کنندگی “گرگ و میش پرودکشن” رسیده است.

در بخش مستند، تندیس بهترین کارگردان را حسن نوری بخاطر کارش در فلم “تارهای ممنوعه” گرفته است.

تندیس بهترین صداگذاری در این بخش به فلم “زنگ تفریح ۳:۴۵ دقیقه”رسیده است.

تندیس بهترین تدوین نیز به فلم “قصه‌های شب افغانستان” از الکا سادات رسیده است.

تندیس بهترین موسیقی متن نیز به فلم “مرغ طوفان” داده شد و بهترین تصویربرداری نیز در فلم “من کار خودم را می‌کنم” انجام شده است. تندیس بهترین تحقیق نیز در فلم “سربازان بی صدا می‌میرند” به رعنا صادقی تعلق گرفت و بهترین مستند تلویزیونی به “مستند قندهار” به تلویزیون تمدن تعلق گرفته است.

در بخش فلم کوتاه فلم “شیخک” از نسیم سیامک بهترین مستند کوتاه شناخته شده است.
به همین ترتیب فلم “پرنده، پرنده نبود” ساخته فیصل جمالیار منتخب هیات داوران در بخش فلم بلند داستانی و فلم مستند ۲۸ اسد ساخته عبدالصبور خنجی منتخب داوران در بخش مستند شناخته شد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*