خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / توزیع ده درصد زمین اطراف بندهای آب به کوچی‌ها

توزیع ده درصد زمین اطراف بندهای آب به کوچی‌ها

کابل/۳۰حمل/فرهنگستان
رییس‌جمهور اشرف غنی پیشنهاد قشر کوچی‌ها مبنی بر اختصاص ده درصد زمین اطراف بندهای آب افغانستان به این قشر را تأیید کرده است.
حیدرجان نعیم‌زوی، نماینده‌ی کوچی‌ها در مجلس نمایندگان می‌گوید که موضوع توزیع ده درصد زمین اطرف بندهای آب از سوی حبیب‌الرحمان، رییس انسجام امور کوچی‌ها و سایر نمایندگان آنان در ۹ حمل، روز ملی کوچی‌ها به رییس‌جمهور غنی پیشنهاد شده است.
به‌گفته‌ی او، این پشنهاد را رییس‌جمهور در نشست مشترک  با نمایندگان کوچی‌ها کرده است.
در نسخه‌ای از فیصله‌نامه‌ آمده است: «ده فیصد زمین هر بند به قشر بزرگ کوچی‌ها داده می‌شود که [توزیع زمین] از بند کمال‌خان آغاز می‌شود.»
در فیصله‌نامه تأکید شده است که در سال جاری ۴۹ بند آب در کشور ساخته می‌شود و باید در زمین‌های اطراف تمامی آن‌ها، به قشر کوچی‌ها سهم داده شود.
به اساس این فیصله، محمود کرزی، وزیر شهرسازی و اراضی، انورالحق احدی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و شمیم‌خان کتوازی، رییس اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی مکلف شده‌اند که یک کمیته را برای توزیع عادلانه‌ی زمین برای کوچی‌ها در اطراف بندهای آب، ایجاد کنند.
همچنان در این نشست نمایندگان کوچی‌ها با رییس‌جمهور غنی فیصله کرده‌اند که فضل‌محمود فضلی، رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری نیز یک کمیته را ایجاد کند تا این کمیته در هر ولایتی که بند آب احداث شده است، به کوچی‌ها زمین توزیع کند.
اما ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌ای اعلام کرد که آقای غنی در مراسمی که به‌مناسبت ۹ حمل، روز ملی کوچی‌ها در قصر «سلام خانه» برگزار شده بود، گفته است که «با احداث هر بند، ده درصد زمین به کوچی‌ها توزیع خواهد شد.»
به نقل از خبرنامه، آقای غنی به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هدایت داده است تا کمیسیون مشترک را برای توزیع عادلانه‌ی مواشی به کوچی‌ها و اسکان مجدد آنان ایجاد کند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*