خانه / خبرها / توافق روسای جمهور روسیه و آمریکا درمورد حفظ تمامیت ارضی سوریه

توافق روسای جمهور روسیه و آمریکا درمورد حفظ تمامیت ارضی سوریه

حفظ تمامیت ارضی سوریه مورد توافق روسای جمهور روسیه و آمریکا !

روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه “APEC” در ویتنام با انتشار بیانیه‌ای بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و ضرورت یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور تأکید کردند.
دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين كه اكنون در حاشيه مجامع و نشست‌هاي بين‌المللي بيشتر با هم روبه‌رو ميشوند، ۱۱ نومبر در شهر دانانگ در ساحل درياي چين در خلال نشست‌هاي “اپك” لحظاتي گفتگو كردند. حاصل اين گفتگوي كوتاه ، توافق بر سر بيانيه‌اي بود كه گفته ميشود از سوي وزراي خارجه دو كشور تهيه شده است.
طبق متن منتشر شده از سوي كرملين، دو رئيس‌جمهور توافق كرده‌اند كه بحران سوريه راه حل نظامي ندارد بلكه نيازمند يك راه‌حل سياسي است. دو طرف همچنين توافق كرده‌اند تا شكست كامل داعش با هم همكاري داشته باشند. روساي جمهور آمريكا و روسيه همچنين از همه طرف‌هاي درگير در سوريه خواسته‌اند براي رسيدن به يك راه‌حل سياسي در مذاكرات صلح ژنو حضور فعال داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری “اسپوتنیک” ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعهد خود به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شوای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند.
رهبران دو کشور همچنین از همه طرف های درگیر در سوریه خواسته اند تا به صورت فعال در گفتگوهای صلح سوریه در ژنو مشارکت داشته باشند و از تلاش هایی که برای موفقیت آن صورت میگیرد، حمایت کنند.
بيانيه آمريكا و روسيه در حالي منتشر ميشود كه نيروهاي دولتي سوريه با شكست كامل داعش فاصله چنداني ندارند. درگيري‌ها در اطراف شهر البوكمال در مرز ميان سوريه با عراق پس از آنكه نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند اين شهر را از كنترل نيروهاي داعش خارج كنند ادامه دارد. البوكمال تنها شهري بود كه كنترل آن تا هفته گذشته در اختيار گروه تروريستي داعش قرار داشت. اين گروه در مناطق مختلف عراق هم پي در پي شكست خورده است و اكنون مناطق تحت كنترل آن در اين كشور تنها به مناطق مرزي با سوريه محدود ميشود.
اين نخستين بار است كه آمريكا و روسيه يك بيانيه مشترك در مورد سوريه منتشر ميكنند. همچنين اشاره به ضرورت “حفظ استقلال، حاكميت و تماميت ارضي سوريه” در متن اين بيانيه براي نخستين بار از سوي دو كشور مورد توافق قرار گرفته است. اين موضوع در شرايطي كه سوريه ميان نيروهاي كرد، نيروهاي مسلح مخالف بشار اسد و نيروهاي دولتي اقلا به سه منطقه تقسيم شده از اهميت برخوردار است.
خبرگزاري “اينترفكس” روسيه در گزارشي همچنين اعلام كرد كه آمريكا و روسيه توافق كرده‌اند كانال‌هاي ارتباطي ميان نيروهاي نظامي دو طرف كه مشغول عمليات در سوريه هستند را باز نگه دارند. اين مسير ارتباطي از سال گذشته و با افزايش حملات نيروهاي آمريكايي و روسی عليه مواضع داعش در سوريه ايجاد شده است.
پيش از اين تصور ميشد روساي جمهور دو كشور در حاشيه نشست اپك، دومين ديدار رسمي خود را داشته باشند اما به گفته كرملين، ” فشردگي برنامه‌ها” مانع از برگزاري چنين نشستي شد. ترامپ و پوتين حدود چهار ماه پيش در حاشيه نشست سران گروه ۲۰ در آلمان براي نخستين بار با هم ديدار كردند. دونالد ترامپ با پايان نشست دو روزه كشورهاي عضو اپك، ديروز ويتنام را به مقصد فيليپين ترك كرد تا در آخرين سفر ۱۲ روزه‌اش به شرق آسيا با مقام‌هاي اين كشور هم ديدار كند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

دهم نومبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*