خانه / فرهنگ و هنر / ادبیات / بزرگداشت از جایگاه ادبی و تاریخی شاهنمامه فردوسی

بزرگداشت از جایگاه ادبی و تاریخی شاهنمامه فردوسی

فرهنگ دوستان در مسکو  ، از جایگاه شامخ ادبی و تاریخی شاهنامه فردوسی بزرگداشت نمودند .

شام یکشنبه ششم ماه ۲۰ می۱۸ به ابتکار انجمن همبستگی شهروندان افغانستان ، از جایگاه بلند تاریخی و ادبی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی تجلیل به عمل آمد.

در  این محفل ، عبدالغیور احدزاده معاون سفیر افغانستان در روسیه فدراتیف ، شاه سلطان عاکفی آتشه فرهنگی افغانستان در روسیه فدراتیف ، نماینده گان سازمان های فرهنگی  روسیه ، ایران و تاجکستان ، نماینده گان مرکز کاری افغانها و نماینده گان سایرسازمان های اجتماعی و سیاسی افغانی و جمعی از علاقمندان فرهنگ اشتراک نموده بودند .

در آغاز این شام فرهنگی دو اثر پژوهشی زیر عنوان ” نگاهی به جایگاه ادبی و تاریخی شاهنامه فردوسی ” توسط دوگتور حسین شیرزاد و ” تاثیر شاهنامه فردوسی بر ادبیات حماسی روسی ” توسط استاد رحمت الله روند ، به بحث و خوانش گرفته شد که کار ارزنده  و مفید در معرفی شاهنامه فردوسی می باشد .

شکرالله رحمانی هنرمند و فرهنگ شناس افغان با نواختن سیتار و زمزمه اشعار فردوسی بزرگ ، به گرمی محفل افزود و مورد تحسین و توجه گرم حاضرین قرلر گرفت .

خانم ایکاترینا با همراهی هنرمند مستعد ایران دکتر رضا دادو ، شعری از شاهنامه را با احساس هنرمندانه دیگلمه نمود و شام فرهنگی را بیشتر زینت بخشید .

شاعر و شخصیت فرهنگی نجم الرحمن مواج ، علی اکبر امانی ، سید عباس قریشی و صلاح  الدین چشتی نیز به نوبه خود در رابطه به عظمت و مقام والای شاهنامه فردوسی سخن گفتند و اشعار شاهنامه را باز گو نمودند .

سید زمر نقاش معروف افغان با نمایش تابلو های هنری خود صالون محفل را تزیین نموده بودند و در مورد تابلوی رستم و سحراب به حاضرین معلومات ارایه نمودند .
در پايان  محفل ، شاه سلطان عاكفى آتشه فرهنگى افغانستان در فدراتيف روسيه  برگزاری همچو محافل را مهم و ضروری پنداشته گفتنتد :
برداشتهاى من از محتويات شاهنامه فردوسى  چنين است :
– شاهنامه فردوسى يكى از حجيم ترين اثار علمى ادبى و فرهنگى عصر خود است.
– شاهنامه فردوسى به نسبت محتواى خيلى غنى تاريخى و فرهنگى به بيشتر از سى زبان ترجمه شده و خوشبختانه آخيرأ توسط شخصيت علمى و فعال اجتماعى-سياسى كشور دكتور صالح محمد زيرى به لسان پشتو ترجمه، چاپ و نشر شده است.
– شاهنامه فردوسى مأخذ غنى و مفيد براى پژوهشگران، محققين، شعرأ و مؤرخين مى باشد.
– شاهنامه فردوسى بهترين محرك مبارزه بخاطر عدالت و برابرى بر عليه ظلم و استبداد است.
– شاهنامه فردوسى خوبترين مشوق جد و جهد در راستاى عمران، آبادى، رفاه و شگوفايى جوامع بشرى مى باشد.
-شاهنامه فردوسى گنجينه عظيم ادبى و فرهنگى با محتواى وحدت كثرتگرايى است.

فرهنگستان با در ک عمیق ضرورت به گسترش هر چه بیشتر فعالیت های فرهنگی ، برگزاری همچو محافل را نیکو ، موثر و لازمی میداند و از همه دست اندرکاران فرهنگ در سازمان های اجتماعی و سیاسی افغانی به خاطر فعالیت های فرهنگی شان سپاسگذار است .

فرهنگستان

هفتم می ۲۰۱۸

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*