خانه / خانواده / زنان / برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خودکفایی زنان در کابل

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خودکفایی زنان در کابل

کابل/۲۷اسد/فرهنگستان
وقتی هنر به نمایش گذاشته در نمایشگاه حاصل دست آورد های زنان در افغانستان خیره شوید از استعداد وتوانایی های این زنان وصنعت دستی ذوق زده می‌شوید.
صنایع‌دستی‌به عنوان منبع درآمد و نمادهای فرهنگی در کشور  همچنان پس از به قدرت رسیدن طالبان  مطرح هستند.
این صنایع‌دستی نشان می‌دهد که مردم افغانستان بیشتر از آن‌چه که به ماشین‌ها نیازمند باشند توانایی بالایی در مهارت‌های دستی دارند.
نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان در نگارستان ملی به مناسبت پیروزی طالبان در افغانستان به مدت سه روز  راه اندازی شده بود که چشم  هر بیننده ای را  پارچه های دوخته شده وهنر دستی زنان به خودش جلب می‌کرد.
در این نمایشگاه آثار نقاشی، خطاطی، صنایع‌دستی، موره‌دوزی، بافت، لباس، دست‌دوزی، زیورات، ترشی و مربا از فراورده‌های زنان، به نمایش گذاشته شده است.
فیروزه سلطانی بانوی فروشنده در این‌جا می‌گوید  ما ام‌روز به اینجا آمده ایم تا بگویم زنان هم توانایی های فوق العاده ومنحصر به فرد خودشان را دارند.
او همچنان افزود که   صنعت دستی ما نمایندگی از  هویت ما می‌کند وهمچنان  ما می‌خواهیم با صنعت دستی خود به بازار های بین المللی راه پیدا کنیم
تماشای پارچه های که زر دوزی، خامک دوخته شده چشم را نوازش می‌دهد  هنر دست زنان افغان را به نمایش می‌گذارد  تمام این نقش های دلنشین حاصل ساعت‌ها دوختن و عشق ورزیدن به توانایی های زنان در افغانستان است.
عاقله سادات می‌گوید ما از طالبان می‌خواهیم که زمینه فروش  داخلی وخارجی را فراهم کند.  اوگفت: فروشات نسبت به سال های دیگر خیلی کم رنگ است ومردم کمتر به دیدن این صنایع دستی می آیند، درحالیکه قبل از به قدرت رسیدن طالبان درافغانستان صنعت ونمایشگاه های برگزار شده  بازدید کننده گان بسیاری داشت.
او می افزاید که  امسال باوجودی که مواد خام برای تهیه این کارهای دستی گران بود.
بانوان صنعت پیشه در اینجا خواستار حمایت بیشتر طالبان از کار آنان هستند  واین بانوان می‌گویند که  زنان مستقل وخود کفا جامعه مستقل را می‌سازند.
بانوان توانایی های زیادی دارند که گاهی در لابه لای پارچه ها همانند نخ های دوخته شده می‌درخشند وباید زمینه این درخشیدن را  حکومت برای آنان فراهم کند تا شاهد پیشرفت صنعت دستی افغانستان در سطح بازار های بین المللی باشیم.
همه ساله در افغانستان نمایشگاه های مختلف از صنایع دستی جهت حمایت از کارهای دستی زنان برگزار می‌شود.
صبریه ابدال-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*