خانه / خبرها / بحران قره‌باغ به ازسرگیری نزاع میان مسکو و آنکارا در سوریه انجامیده است

بحران قره‌باغ به ازسرگیری نزاع میان مسکو و آنکارا در سوریه انجامیده است

به نظر می‌رسد که علت از سرگیری بمباران شدید شبه‌نظامیان مسلح همپیمان ترکیه در استان ادلب توسط روسیه در روزهای گذشته و آغاز مجدد درگیری در شمال سوریه، به تنش‌های اخیر میان مسکو و آنکارا در قره‌باغ بر می‌گردد.

مقامات روسیه بارها از مواضع ترکیه در حمایت صریح از آذربایجان و آنچه که «انتقال مزدوران آنکارا به منطقه قره باغ» می‌نامند، ابراز نگرانی کردند. ترکیه اما با رد ادعای روس‌ها در باره اعزام مزدوران، درعین حال بر حمایت از آذربایجان را مخفی نکرده و تأکید می‌کند که منطقه قره‌باغ براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بخشی از خاک آذربایجان است.

منطقه قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر گذشته تاکنون، شاهد سنگین‌ترین نبردها میان نیروهای آذربایجان و جدایی‌طلبان ارمنی مورد حمایت ارمنستان از دهه ۱۹۹۰ است. روسیه چند روز پیش با حمله به «فیلق الشام» یکی از گروهای اسلامگرای سوری مورد حمایت ترکیه تلاش کرد که با این حملات پیامی برای مقامات ترکیه بفرستد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته طی سخنانی در پارلمان این کشور تهدید کرد که عملیات نظامی جدیدی را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد.

حمله روسیه به ادلب و انتقاد شدید اردوغان

اردوغان در سخنرانی خود با انتقاد از حمله روسیه به مخالفان سوری در ادلب تأکید کرد که برخی‌ خواهان صلح پایدار در سوریه نیستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «مسکو خواهان صلحی پایدار در سوریه نیست».

انتقاد اردوغان از مسکو، یک روز پس از حمله هوایی روسیه به نیروهای «فیلق الشام» که در غرب استان ادلب مستقر هستند، صورت می‌گیرد.

در پی بمباران مرکز آموزش شبه‌نظامیان وابسته به «فیلق الشام» در استان ادلب سوریه توسط جنگنده‌های روسیه، تعدادی از آنان کشته شدند.

گفتنی است که ادلب از آغاز جنگ و بحران داخلی در سوریه به عنوان یکی استان‌های مهم تحت کنترل مخالفان رژیم اسد به حساب می‌آید.

مخالفان اسد کنترل مرکز ادلب را که جمعیت آن در پی آواره شدن مردم از دیگر مناطق به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است، در مارس سال ۲۰۱۵ به دست گرفتند.

در این شهرها گروه‌های مختلفی از طیف مخالفان و از جمله گروه‌های تندرو اسلامگرا حضور دارند، به همین دلیل، ادلب یکی از مناطقی است که به طور مستمر مورد حملات شدید نیروهای اسد، جنگنده‌های روسیه و شبه‌نظامیان فرقه‌گرای وابسته به ایران قرار می‌گیرد.

ترکیه، روسیه و ایران در نشست آستانه در ماه می ۲۰۱۷، ادلب و چهار منطقه در اطراف آن را منطقه کاهش تنش اعلام کردند. اما نیروهای رژیم اسد پس از گذشت مدتی از امضای توافق، سه منطقه از چهار منطقه کاهش تنش را با حمایت جنگنده‌های روسی به دست گرفتند و حملات خود را علیه ادلب متمرکز کردند.

کارشناسان می‌گویند حضور ترکیه در قفقاز به ویژه در کنار جمهوری آذربایجان براساس اشتراکات قومیتی و رقابت با مسکو که دارای منافع دیرینه‌ای پیش از اتحاد جماهیر شوری است، باعث تشدید تنش میان آنکارا و مسکو در لیبی و سوریه شده است.

مسکو با حمله به ادلب تلاش می‌کند تا برقراری آتش بس و ایجاد آرامش در ادلب را با ثبات و آتش‌بس در قره‌باغ ربط دهد.

یک منبع روسی به روزنامه الشرق الاوسط گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز گذشته طی تماسی تلفنی به همتای ترک خود پیامی روشن و قاطع ارسال کرد.

به گفته این منبع روس «پوتین گفت، کشورش اجازه نمی‌دهد تا جنوب قفقاز به کانون تنش تبدیل و تروریست‌های خارجی به آنجا جذب شوند».

این در حالی است که ترکیه تهدید کرده که نیروی نظامی به منطقه قره‌باغ اعزام خواهد کرد.

فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه گفت که اگر باکو درخواست کند، کشورش از اعزام نیرو و پشتیبانی نظامی از آذربایجان دریغ نخواهد کرد.

منبع : العربی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*