خانه / خبرها / با ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا مکاتب درس‌ حضوری‌ را توقف می‌دهد

با ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا مکاتب درس‌ حضوری‌ را توقف می‌دهد

با ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا مکاتب درس‌ حضوری‌ را توقف می‌دهد

کابل/۲۳اسد فرهنگستان
سرپرست وزارت معارف گفته‌است که پس از آغاز مکاتب در افغانستان، اگر یک دانش‌آموز به ویروس کرونا ابتلا شود، در تصمیم خود تجدید نظر می‌کند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، روز(پنج‌شنبه، ۲۳ اسد) در یک نشست خبری مشترک وزارت صحت عامه گفت که به مکاتب دولتی اجازه داده شده است تا درس‌ حضوری صنف‌های یازدهم و دوازدهم را با رعایت سفارش‌های بهداشتی آغاز کنند. وی افزود، این تصمیم به دلیل کم‌بود وقت دانش‌آموزان برای تکمیل کردن درس‌های‌شان گرفته شده است اگر خطری دانش‌آموزان تهدید کرد درس حضوری شان لغو خواهد شد .
بانو رنگینه حمیدی گفت که اگر در یک ماه پس از آغاز درس‌ها موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان مشاهده نشد، به تدریج درس‌های حضوری سایر صنف‌ها نیز آغاز می‌شود.
وی افزود که وزارت معارف «شرایط سخت‌گیرانه»‌ای را برای شروع مکاتب در نظر می‌گیرد و به سلامت دانش‌آموزان اهمیت می‌دهد.
به گفته‌ او، یک گروه برای نظارت از مکاتب به‌ویژه مکاتب خصوصی که اجازه شروع درس حضوری از صنف اول تا دوازدهم برای‌شان داده شده است، تشکیل می‌شود تا چگونه‌گی رعایت سفارش‌های بهداشتی را نظارت کنند.
او می‌گوید که اگر مکاتب خصوصی و دولتی شرایط وزارت معارف را برای رعایت سفارش‌های بهداشتی به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در نظر نگرفت، برای‌شان هشدار داده می‌شود و برخورد قانونی خواهد شد.
سرپرست وزارت معارف بر لزوم پوشیدن ماسک توسط دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود که اگر شرایط در نظر گرفته شود، دانش‌آموزان به ویروس کرونا مبتلا نخواهند شد.
این درحالی‌است که بحث اجازه فعالیت تمام صنوف مکاتب خصوصی از سوی  وزارت معارف، انتقادبرانگیز شده است.
سرپرست وزارت معارف در این باره گفت که از لحاظ ظاهری بین مکاتب دولتی و خصوصی تفاوت قایل نیست، اما شمار دانش‌آموزان در مکاتب دولتی بیش‌تر و جای محدود‌تر است.
به گفته او، امکان رعایت سفارش‌های وزارت صحت عامه مبنی بر رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در مکاتب دولتی ممکن نیست.
رنگینه حمیدی افزود که شمار دانش‌آموزان در مکاتب خصوصی اندک است و بیش‌تر آن‌ها در شهرها موقعیت دارند که دست‌رسی‌شان به شفاخانه‌ها بیش‌تر است.

نهادهای آموزشی از جمله مکاتب دولتی و خصوصی از آغاز سال آموزشی جاری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند. بر اساس طرح وزارت معارف و تأیید کابینه، قرار است مکاتب از اول سنبله به روی دانش‌آموزان باز شود.
بربنیاد فیصله کابینه، درس حضوری صنف‌های یازدهم تا دوازدهم، مکاتب شبانه و صنف‌های اول تا دوازدهم مکاتب خصوصی آغاز می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*