خانه / خانواده / زنان / بانویی در هرات آزادی همسرش را در بدل گرده‌‌هایش خرید

بانویی در هرات آزادی همسرش را در بدل گرده‌‌هایش خرید

کابل/۲۳دلو/فرهنگستان
افغانستان کشوری‌که بطن حوادث تلخ است جغرافیای جنگ‌زده حکایت هایی درد آوری دارد که باید به آن گوش داد، حکایت خوری گل بانوی‌که گرده‌هایش را برای نجات همسرش از دست داده تلخ‌تر از آنچه تصور می‌شود، است؛ او یک تن از آواره‌گان جنگ است که ازفاریاب به هرات پناه برده است؛ او می‌گوید هنگامی که دو ماهه باردار بود، بدلیل فقر و ناداری گرده‌اش را فروخت و پزشکان گرده‌ اورا به یک بیمار پیوند زدند.
خوری گل ۲۸ ساله است، او گرده‌اش را برای نجات شوهرش که بدهکاری در قید طالبان بود، در بدل ۲۹۰ هزار افغانی فروخت.
خوری گل چند ماه پیش به‌علت جنگ، با همسر و یک کودکش از فاریاب به هرات آواره شد.
او می‌گوید: «پس از این‌که عملیات شدم و کلیه خودرا دادم، آزمایش دادم پنجاه روزه حامله بودم. من به داکتران نگفتم که حامله استم و کلیه من را بیرون نکنید. مجبور بودم و کلیه من در شفاخانه لقمان حکیم بیرون کشیده شد.»

خوری گل افزود که پس از کشیدن گرده‌اش، نمی‌تواند به راحتی راه برود و بقیه فعالیت ها روزمره‌اش را انجام دهد.
او گفت: «به کسی که کلیه خودرا دادم نمی شناختم اما از افغانستان بود. پیشتر خون داده بودم و داکتران به من زنگ زدند که بیا یک مسلمانی به گرده نیاز دارد منم هم رفتم و کلیه خودرا دادم.»
امرالدین، همسر خوری گل است، اومی‌گوید: «به‌خاطر قرضداری من را بردند به کوه، وقتی من را بردند به کوه خانم من مجبور شد و رفت به لقمان حکیم خون داد و گرده خودرا فروخت.»
وزارت صحت‌عامه خرید و فروش اعضای بدن را غیرقانونی خوانده و می‌گوید که شفاخانه‌هایی که در پیوند غیرقانونی گرده دست داشته باشند، زیر پیگرد قانونی و حتی لغو جواز فعالیت روبه‌رو می‌شوند.
مقام‌های محلی درهرت می‌گویند که پس از پخش گزارش  درباره بازار سیاه خرید و فروش گرده در این ولایت، یک هیئت این مسئله را بررسی می‌کند.
والی هرات می‌گوید برای مردم این روستا کمک های مالی می‌شود و شرکت‌های خصوصی، افراد خیر و نهادهای مدنی توافق کردند که زمینه کار و کمک به این افراد را فراهم کنند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان نیز با اشاره به این گزارش‌ها از برنامه‌های فقرزدایی دولت انتقاد کرده و گفته‌اند که دولت باید به گونه‌ای موثر به وضعیت فقر و معیشیتی آوارگان رسیدگی کند تا کسی مجبور نشود عضو بدن خود را از روی ناچاری بفروشد.
در حال حاضر در هرات هر کلیه از ۳۸۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود. به گزارش رسانه‌ها تنها یک بیمارستان در هرات در پنج سال گذشته بیش از “یک هزار” پیوند کلیه را انجام داده است.
چندی پیش گزارش فروش صدها گرده در هرات بدلیل فقر و تنگدستی در بازارسیاه، در رسانه ها نشر شد. پیوند گرده تنها در دو شفاخانه خصوصی – لقمان حکیم و آریا افغان – شهر هرات انجام می‌شود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*