خانه / دانش / آموزش و پرورش / بازگشایی مکتب‌های دخترانه تا صنف دوازدهم در هرات

بازگشایی مکتب‌های دخترانه تا صنف دوازدهم در هرات

کابل/۱۷عقرب/فرهنگستان
پس از ماه‌ها انتظار، ام‌روز(دوشنبه، ۱۷عقرب) دروازه‌های مکاتب دخترانه به روی دانش آموزان صنف‌های هفتم تا دوازدهم در هرات باز شده‌اند.
شورای منتخب آموزگاران هرات گفته‌اند که با این اقدام زمینه رفتن بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز دختر به مکتب در هرات فراهم شده است.
مسوولان شورای منتخب آموزگاران هرات می‌گویند که دروازه‌های مکتب‌های دخترانه پس از یک ماه چانه‌زنی این شورا و مسوولان مکتب‌های دخترانه با مسوولان امارت اسلامی در هرات به روی دانش آموزان صنف‌های هفتم تا دوزادهم باز شده اند.
محمد صابر مشعل، رییس شورای منتخب آموزگاران هرات، گفت: «پیش از این تنها شاگردان صنف‌های اول تا ششم به مکتب‌های دخترانه می‌آمدند، اما اکنون دانش آموزان صنف‌های هفتم تا دوزادهم هم به مکتب می‌روند. پیش از این از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دانش آموز دختر از رفتن به مکتب محروم بودند.»
در همین حال، دانش آموزان دختر در هرات می‌گویند که آنان از برگشت به آموزش خرسند استند.
میسره وفا، دانش آموز صنف نهم گفت: «در مدتی که مکتب‌ها مسدود بود و به درس‌های خود حاضر شده نمی‌توانستیم، بسیار ناامید شده بودیم. با آغاز مکتب‌ها یک امید تازه به ما پیدا شده است.»
ساناز حیدری، دانش آموز صنف نهم، گفت: «از این که دروازه‌های مکتب‌ها باز شده است و می‌توانیم در کنار پسران درس بخوانیم، بسیار خوشحال استیم.»
با وجود امیدواری‌ها از برگشت دختران به مکتب‌ها، پرداخت نشدن معاش آموزگاران هنوزهم از دغدغه‌های جدی معارف هرات است. آموزگاران هرات می‌گویند بیش از چهار ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده اند و با چالش‌های جدی اقتصادی روبرو استند.
سهیلا شریفی، آموزگار گفت: «توقع ما این است که مکتب‌های دخترانه یک بار دیگر مسدود نشوند و ممانعتی فرا راه تدریس ما صورت نگیرد.»
زرغونه رسولی، آموزگار گفت: «یگانه درآمد معلمان معاش شان است و چندین ماه می‌شود که پرداخت نشده است. اگر معاش معلمان پرداخت شود آنان می‌توانند بهتر تدریس کنند.»
بر مبنای آمار‌ های تازه ریاست معارف هرات؛ بیش از یک میلیون دانش آموز در هرات به مکتب می‌روند که نیمی از آنان دختران استند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*