خانه / خبرها / ایران از صلح افغانستان با حفظ دستاوردها حمایت می‌کند

ایران از صلح افغانستان با حفظ دستاوردها حمایت می‌کند

ایران از صلح افغانستان با حفظ دستاوردها حمایت می‌کند

کابل/۲۸میزان/فرهنگستان
حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در دیدار با عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه‌ی ملی گفته‌است که ایران از صلح پایدار و قابل‌قبول برای مردم افغانستان با حفظ دستاوردهای مردم این کشور حمایت می‌کند.
شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای روحانی این گفته‌ها را پیش از چاشت روز (دوشنبه، ۲۸ میزان) در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس این شورا در تهران، پایتخت ایران مطرح کرده است.
در خبرنامه آمده است که رییس‌جمهور ایران همچنان برقراری صلح در افغانستان را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانسته و ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های صلح افغانستان نتیجه بدهد.
با این حال، عبدالله عبدالله از اعلام حمایت ایران از تلاش‌های صلح به نیکی یاد کرده و خواهان ادامه‌ی این حمایت شده است.
آقای عبدالله به سلسله سفرهای منطقه‌ای خود پس از پاکستان و هند، روز گذشته به تهران پایتخت ایران سفر کرد. دفتر شورای عالی مصالحه افغانستان هدف از این سفرها را جلب حمایت کشورهای منطقه از تلاش‌های صلح در افغانستان عنوان کرده است.

دفتر شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان گفته است که آقای عبدالله در این دیدار در مورد آخرین پیش‌رفت‌ها در تلاش‌های صلح، مذاکرات بین‌الافغانی دوحه و سفرهای منطقه‌ای خود برای جلب حمایت از صلح افغانستان صحبت کرده است.
او همچنان با ابراز قدردانی از میزبانی ایران از مهاجران افغان گفته است که از برنامه‌های قانون‌مندسازی و رفت‌وآمد قانونی میان دو کشور حمایت می‌کند.
رییس شورای عالی صلح کشور در ادامه با حمایت از عملی‌شدن برنامه‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان تأکید کرده است که صلح در افغانستان می‌تواند زمینه‌ی همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای میان دو کشور را فراهم سازد.
رییس‌جمهوری ایران نیز در صحبت‌های خود خواهان عملی‌شدن برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی مشترک میان ایران و افغانستان شده است.

گفتنی است که عبدالله عبدالله در ادامه‌ی سفرهای منطقه‌ای خود روز گذشته در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی عازم تهران، پایتخت ایران شد. هدف از سفر او به ایران که به دعوت رسمی آن کشور صورت گرفته، جلب حمایت آن کشور از تلاش‌های صلح افغانستان گفته شده است.

آقای عبدالله در جریان این سفرش با رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه، رییس مجلس اسلامی، دبیر شورای امنیت ملی، وزیر نیرو و برخی از مقام‌های عالی‌رتبه‌ی ایرانی دیدار کرده‌است.
این سفرها در حالی انجام می‌شود که پس از گذشت یک ماه از آغاز مذاکرات دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر هنوز طرفین روی طرزالعمل مذاکرات به نتیجه نرسیده و این روند بسیار آهسته پیش می‌رود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*