خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ایجاد گالری‌های نقاشی برای روحیه‌دهی مردم درجاده‌‎های کابل

ایجاد گالری‌های نقاشی برای روحیه‌دهی مردم درجاده‌‎های کابل

کابل/۷سرطان/فرهنگستان
شماری از نقاشان در جاده‌های پر رفت‌وآمد کابل، برای روحیه دادن مردم در چنین شرایط گالری‌هایی از تابلوهای نقاشی ایجاد کرده‌اند.
این نقاشان باور دارند که در شرایط کنونی مردمان کشور بیش از هر زمانی به هنر و تولید کارهای هنری نیاز دارند.
پل‌سرخ یکی از جاده‌ها که در آن گالری‌های نقاشی گذاشته شده، از پررفت و آمد و پربازدید ترین محل‌ها در شهرکابل برخوردار است.
سلیم عطایی و دو برادرش سه نگارستان نمایش و فروش نقاشی در شهر کابل دارند و نگارستان فرآورده‌های هنری سلیم عطایی در جاده پل‌سرخ است.
سلیم می‌گوید: «هنرمندان زیاد شده‌اند. شاگردان زیاد شده‌اند. علاقمندان هنر زیاد شده‌اند. به هنرهای معاصر و هنرهای مدرن آشنایی پیدا کرده‌اند. بسیار استعدادهای فوق‌العاده و عالی همین فعلأ دارند ایجاد می‌شوند.»
رخسار یکی از هنرآموزان سلیم عطایی است، وی باور دارد که در شرایط جنگ نیازمندی به هنر بیشتر می‌شود؛ زیرا به‌گفتۀ او هنر می‌تواند تغییر در روح و روان مردم ایجاد کند و آنان را از مشکلات روانی و افسرده‌گی باز دارد.
وی افرود: «هنر بسیار افکار آدم را تغییر می‌دهد. یعنی روحیه انسان را بسیار تغییر می‌دهد وقتی‌که به هنر فکر می‌کند.»
غلام صدیق صدیقی که نزدیک به چهار دهه می‌شود نقاشی می‌کند یک نگارستان را در کوچه گل‌فروشی، یکی دیگر از محل‌های دیگر پربازدید در شهر کابل، گشوده‌است.
او در این نگارستان با بیش از ۱۷۰تابلو، سفارش برای نقاشی می‌گیرد و نیز فرآورده‌های هنری خودش و فرزندش را به فروش می‌رساند.
آقای صدیقی می‌گوید: «علاقمندان و درخواست کننده‌های تابلوهای ما متفاوت اند. کسانی استند که ملی‌گرا استند؛ به‌گونۀ مثال از هرات مردم می‌آیند و می‌گویند که سوژۀ نقاشی منار هرات باشد. کندهاری می‌آید و می‌گوید که سوژۀ نقاشی احمدشاه بابا باشد…»

گالری‌های نقاشی و نگارستان‌ها در بخش‌های مختلف شهرکابل در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند و هریک این نگارستان‌ها نشان‌دهندۀ افزایش علاقه و توجه به اهمیت و ارزش کار هنری نقاشی در کشور شناخته می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*