خانه / خبرها / انفجار خونین کابل بیشتر از ۹۰ شهید و ۳۴۶ زخمی به جا گذاشت
انفجار خونین کابل

انفجار خونین کابل بیشتر از ۹۰ شهید و ۳۴۶ زخمی به جا گذاشت

انفجار خونین در کابل

حوالی ساعت ۸:۲۰ صبح امروز در چهارراهی زنبق، در نزدیکی سفارت آلمان یک انفجار قوی به وقوع پیوسته است آمار کشته‌شدگان تا این لحظه ۹۰ نفر و تعداد زخمی‌ها ۳۴۶ تن گزارش شده .

محل که در آن حمله موتر بمب صورت گرفته در نزدیکی قصر سپیدار، دفتر یوناما، اکادمی علوم ،دفتر امنیت ملی، شبکه تلویزیون یک ، شرکت مخابراتی روشن ، چندین سفارتخانه و منزل حامد کرزی رئیس جمهور پیشین واقع است، از همین رو سرک‌های که به محل رویداد وصل میشوند زیر نظارت شدید نیرو‌های امنیتی قرار دارند.

پولیس کابل گفت که مواد انفجاری در یک موتر تانکر جاسازی شده بود.

رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که هنوز از محل رویداد ۵۴ کشته و ۳۴۶ زخمی به شفاخانه‌های کابل منتقل شده اند. اما تأکید کرد که این ارقام نهایی نیست و قابل تغییر میباشد. در بین قربانیان این رویداد، زنان و کودکان نیز شامل اند.

گفته میشود که بخش‌های از دیوارهای سفارت جرمنی و شبکه مخابراتی روشن واژگون شده است.

محل انفجار از لحاظ امنیتی یکی از مناطق سبز است و دارای تدابیر شدید امنیتی میباشد.

پولیس تمامی راه‌های منتهی به محل رویداد را مسدود کرده و جلو تردد مردم را گرفته است.

برعلاوۀ زیان جانی، این انفجار در اطراف نزدیک محل رویداد و حتا در دوردست‌ها، خسارات مالی نیز به جا گذاشته و شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته است.

این انفجار به حدی قوی بود که در اکثر مناطق شهر کابل صدای آن شنیده شد.

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که هدف اصلی آن چه بوده است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای این حمله را که در پنجمین روز ماه رمضان روی داده به شدت محکوم کرده و به مسئولان دولتی دستور داده است به زخمی‌های حادثه رسیدگی شود.

در بیانیه دفتر رئیس جمهوری افغانستان آمده است که “دشمنان افغانستان یکبار دیگر با انجام حمله تروریستی در یکی از محلات مزدحم شهر کابل در منطقه وزیر محمد اکبرخان، آرامش مردم روزه دار را گرفتند و دست به جنایت بزرگ زدند.” این بیانیه می افزاید: “گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام، دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی می زنند، هیچ آگاهی از آموزه های دینی ندارند.” در ادامه این بیانیه آمده است: “ما انتظار داریم تا کشورهای جهان به خصوص کشورهای اسلامی علیه منابع، پایگاه و حامیان این گروه‌های تروریستی بیش از گذشته اِعمال فشار نموده و اجازه ندهند تا از تروریسم به حیث ابزار سیاسی علیه کشورها استفاده شود.”

در بیانیه‌ دفتر “حمایت قاطع” ناتو در افغانستان آمده است که نیروهای امنیتی موفق شدند مانع از ورود خودرو بمب‌گذاری شده به “منطقه سبز” شدند. این منطقه محل استقرار تعدادی از سفارتخانه‌های خارجی و دفتر این نیروها و دفاتر نهادهای خارجی است.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – گفته است که شدت انفجار باعث خرد شدن شیشه‌های ساختمان دفتر نمایندگی این خبرگزاری در کابل شده است. خبرگزاری‌های ایرانی همچنین از آسیب گسترده به سفارت و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی در کابل خبر داده‌اند. و خبرگزاری تسنیم تصاویری از تخریب اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی را منتشر کرده است. سفارتخانه‌های فرانسه، چین، بلغارستان و ترکیه نیز از خسارت به ساختمان‌های خود خبر داده‌اند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۳۱ می ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*