خانه / خبرها / دریچه ویژه / انفجارهای پی‌هم در غرب کابل؛ قلم دانش‌آموزان را شکستند

انفجارهای پی‌هم در غرب کابل؛ قلم دانش‌آموزان را شکستند

کابل/۳۰حمل/فرهنگستان
دشت برچی در غرب کابل ام‌روز (سه‌شنبه، ۳۰ حمل) شاهد انفجارهای پی‌هم بود که مراکز آموزشی را هدف قرار دادند.
این انفجارهای مرگ‌بار قلم دانش‌آموزانی را که رفته بودند «درس بخوانند» و «وطن را بسازند»، شکستند. طبق گزارش‌های متعدد، این انفجارها پرتلفات بوده است، هرچند آمار دقیقی از تلفات آن در دست نیست.
انفجار نخست که گفته شده ناشی از ماین جاسازی شده بود، یک مرکز آموزشی به نام «ممتاز» را در منطقه قلعه‌ نو دشت برچی هدف قرار داد.
ساعاتی پس از آن، انفجارهای پی‌درپی در لیسه عالی عبدالرحیم شهید به وقوع پیوست. عبدالرحیم شهید، بزرگ‌ترین مکتب در منطقه دشت برچی است و انفجارها هنگام خارج شدن دانش‌آموزان صورت گرفته است و شمار تلفات این انفجار بلند است.
ذکریا الفت، یکی از استادان مکتب «عبدالرحیم شهید» گفت که حمله اولی زمانی رخ داد که شاگردان حین رخصتی در حال ترک مکتب بودند.
او گفت که تنها در انفجار نخست نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دانش‌‌آموز کشته‌ شده‌اند. او اضافه کرد که استادان مکتب در تلاش متفرق‌کردن شاگردان و نجات آنان از مسیرهای مصون بودند که انفجار دومی رخ داد.
به اساس فهرستی که از شفاخانه‌ی محمدعلی جناح کابل به این مرکز صحی ۲۲ کشته و زخمی انتقال داده شده‌اند. در این فهرست، شمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها تفکیک نشده است.
در این فهرست هویت برخی از قربانیان ذکر شده؛ اما برخی دیگر مجهول‌الهویت نوشته شده است.
شفاخانه‌ی ایمرجنسی کابل می‌گوید که از انفجارهای امروز یک کشته و ۱۰ زخمی به این شفاخانه منتقل شده‌اند. ایمرجنسی می‌گوید که قربانیان بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن دارند.
کشته و زخمی انفجارهای امروز کابل به سایر شفاخانه‌های خصوصی منطقه دشت برچی نیز انتقال داده شده‌اند که آماری از آنها در دست نیست.
در همین حال، خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان می‌گوید که براساس آمار ابتدایی در این انفجارها شش نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.
حمله به مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی و مساجد در غرب شهر کابل دارای پیشینه خون‌باری است در ۱۸ ثور سال ۱۴۰۰ خورشیدی، دو انفجار پی‌هم در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل به وقوع پیوست که در آن نزدیک به ۱۰۰ دختر دانش‌آموز کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*