خانه / خبرها / انتقاد لاوروف از خطر بزرگ تحریم‌های یک‌جانبه غرب

انتقاد لاوروف از خطر بزرگ تحریم‌های یک‌جانبه غرب

انتقاد لاوروف از خطر بزرگ تحریم‌های یک‌جانبه غرب :

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا حتی در شرایط کرونا از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در مورد ایران، کوریای شمالی و سوریه صرف نظر نمیکند.
سرگئی لاوروف امروز سه شنبه در میزگردی سیاسی در بنیاد دیپلماسی عمومی گورچاکوف روسیه با انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا که غیرقانونی است به مردم شماری از کشور‌ها زیان‌های سنگین وارد کرده است، این کشور‌ها ازجمله شامل ایران، سوریه و کوریای شمالی می‌شوند.
لاوروف گفت: کشور‌های غربی در وهله اول آمریکا از پیشنهاد برای وقفه انسانی در تحریم‌ها استقبال نمیکنند و از هر گونه تحریم خود برای ارسال کالا‌ها و تجهیزات لازم برای مبارزه با ویروس کرونا صرف نظر نمیکنند.
به گفته وزیر خارجه روسیه، این محدودیت‌ها، مانع از خرید تجهیزات و وسایل ویژه محافظت کننده دربرابر ویروس کرونا ازسوی کشور‌های یاد شده (ایران، سوریه و کوریای شمالی) می‌شود.
لاوروف گفت: بدیهی است کرونا که آزمون دشواری برای همه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بود باید ما را ترغیب به تفکر در مورد رویداد‌های جهان کند و اینکه چگونه باید زندگی و پیشرفت کنیم و صلح و ثبات و امنیت را برای جهان تامین کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی نیاز به رویکرد‌های جمعی برای بنای روابط بین‌المللی داریم، نظریه برتری جویی، سلطه طلبی در قرن ۲۱ بیهوده و بی‌جا است.
وزیر خارجه روسیه انتقاد کشور‌های غربی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ترس از رقابت در منطقه آسیای مرکزی خواند و اظهار داشت: هیچ مرزی برای تکامل وجود ندارد. اما اگر در قرقیزستان این نظریه رایج و منتشر میشود که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید تحولاتی صورت گیرد من این احتمال را بعید نمی‌دانم که این انعکاس فرآیند رقابتی است که شرکای غربی ما درپی آن هستند.
لاوروف گفت: ما چنین رقابتی را غیرسازنده میدانیم و بهتر است برای کمک به کشور‌های آسیای مرکزی همکاری کنیم.
هم‌اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند، اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اتهام آمریکا به روسیه مبنی بر نقض قرارداد منع آزمایشات هسته‌ای بی اساس است.
وی افزود: آمریکا به این خاطر روسیه را به نقض این قرارداد متهم میکند تا تصمیم خود برای عدم پیوستن به این قرارداد را توجیه کند.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری گفت: از قرار معلوم آمریکا تصمیم گرفته است از پیمان آسمان‌های باز خارج شود.
وی افزود: کارشناسانی که اوضاع پیرامون این معاهده را پیگیری میکنند معتقدند که آسمان برای خروج از معاهده آسمان‌های باز آماده شده است و ما فکر میکنیم که این ارزیابی ممکن است واقعیت داشته باشد.
معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز طیاره های جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشور‌های امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است.
معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.
مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالفت شوری، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارچ ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول جنوری ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.
لاوروف در همین حال گفت که شک دارد که کشور‌های اروپایی از آمریکا پیروی کرده و از این معاهده خارج شوند.
وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که کشور‌های آماده مذاکره با اتحادیه اروپا در هر شرایط است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم تعیین هر چه سریعتر نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی تاکید کرد.
لاوروف همچنین گفت که روسیه امکان تاسیس دفتر نمایندگی بازرگانی در گرجستان را در صورتی که این کشور چنین پیشنهادی را بدهد بررسی میکند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*