خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / افغانستان پایین‌ترین کشور در فهرست «توسعه انسانی» ملل متحد

افغانستان پایین‌ترین کشور در فهرست «توسعه انسانی» ملل متحد

کابل/۲۶قوس/فرهنگستان
بخش توسعه سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته‌است که افغانستان در سال ۲۰۱۹ با داشتن شاخص توسعه انسانی برابر با ۰.۵۱۱ در پایین‌ترین رده توسعه انسانی در میان کشورهای جهان قرار دارد.

در گزارش توسعه سازمان ملل (UNDP) آمده که افغانستان در میان ۱۸۹ کشور جهان در رده بین ۱۶۹ الی ۱۸۹ قرار دارد.

شاخص توسعه انسانی در هر کشور با سه معیار؛ زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب برای سنجیدن موفقیت کشورها ترکیب شده است.

این شاخص‌ سالانه توسط سازمان ملل و بانک جهانی نشر می‌شود و برای بدست آوردن شاخص‌های متعدد همانند آموزش، بهداشت، اقتصاد، اجتماع، محیط‌ ‌زیست، سیاست و سایر موارد در کشورهای مختلف بررسی می‌شود.

به گفته‌ی سازمان ملل بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۹ ارزش شاخص توسعه انسانی در افغانستان از ۰.۳۰۲ به ۰.۵۱۱ افزایش یافته که ۶۹.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده که امید به زندگی از هنگام تولد در این کشور به ۱۴.۵سال افزایش یافته است. میزان سال‌های آموزش در جمعیت ۲۵ سال به بالا نیز در افغانستان به طور متوسط ۲.۴ سال پیش بینی شده بود که به گفته سازمان ملل به ۷.۶ سال افزایش یافته است.

در گزارش آمده که درآمد سرانه مردم افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار افغانستان پیش از این میزان درآمد سرانه را در افغانستان ۶۴۷ دلار اعلام کرده بود.

در این گزارش توسعه انسانی در میان زنان افغان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۳۹۱ اعلام شده در حالی‌که توسعه انسانی در میان مردان این کشور ۰.۵۹۳ ثبت شده و سازمان ملل گفته که این تفاوت جنسیتی در توسعه انسانی قابل توجه است.

در این گزارش از عبدالله الدردری، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان نقل قول شده که ” نشر گزارش توسعه انسانی در سال جاری هم‌زمان با پایان کنفرانس ژنو در افغانستان و تعهد روشن جامعه جهانی برای ادامه حمایت از این کشور برای بهبود زندگی شهروندان افغانستان است”.

او گفته است که اکنون تمام شرکای افغانستان باید با دولت و مردم افغانستان همکاری کنند که در زمینه توسعه انسانی به جایگاه بهتر دست یابد.

در این گزارش آمده که فعالیت بشری می‌تواند باعث صدمه به طبیعت شود یا بر عکس آنرا دوباره احیا کند. هدف سازمان ملل ایجاد یک چرخه مثبت و پایدار است که مانع از ایجاد چرخه منفی برای نابودی طبیعت شود.

بخش توسعه سازمان ملل افزوده که تلاش دارد با سه راهکار از جمله تغییر هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، با توانمندسازی افراد از طریق توسعه انسانی برای رسیدن به تعادل و پایداری در سیاره زمین کمک کند.

راهکار دیگر که این نهاد به آن اشاره کرده مشوق‌ها و مقررات است که با به کارگیری آن می‌توان شکاف بین رفتارها و ارزش‌ها را پر کرد.

در این گزارش آمده که افغانستان از منابع طبیعی غنی برخوردار است که می تواند منبع اصلی مالی برای توسعه اقتصادی – اجتماعی خود را تامین کند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل

سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*