خانه / خبرها / دریچه ویژه / افزایش میزان رنج در افغانستان؛ زنان در صدر رنج‌کشیده‌گان اند

افزایش میزان رنج در افغانستان؛ زنان در صدر رنج‌کشیده‌گان اند

کابل/۱۵حمل/فرهنگستان
یک نهاد مشاوره‌ای – تحلیلی جهانی اعلام کرده ‌است که رنج در افغانستان به گونه بی‌سابقه‌ افزایش یافته ‌است.
گالوپ، شرکت مشاوره‌ای – تحلیلی جهانی ام‌روز (دوشنبه، ۱۵ حمل) با نشر گزارشی گفته است که با تسلط طالبان در افغانستان، ۹۴ درصد مردم زنده‌گی خود را ضعیف ارزیابی کرده‌اند که رنج تلقی می‌شود.
به گزارش گالوپ، این آمار نه تنها رکورد بالا برای افغانستان است، بلکه بالاترین سطح رنج است که این نهاد برای هرکشوری از سال ۲۰۰۵ اندازه‌گیری کرده است.
گالوپ گفته است که افراد را براساس مقیاس تلاش خودی از صفر تا ۱۰ به عنوان «شکوفنده»، «مبارزه» یا «رنج کشیدن» شماره‌گذاری و طبقه‌بندی کرده است.
به گفته گالوپ، کسانی ‌که به زنده‌گی کنونی خود و پیش‌بینی زنده‌گی‌ در ۵ سال یا کم‌تر نمره دادند، در طبقه‌بندی رنج شامل شده‌اند.
گالوپ افزوده که این بررسی را پس از تسلط طالبان بر افغانستان انجام داده که سبب بدترشدن وضعیت اقتصادی مردم شده‌اند.
در گزارش این نهاد آمده‌ است که رنج مردم افغانستان از سال ۲۰۱۷ سیر صعودی داشته است، چون از این سال به بعد  خشونت‌های ناشی از حمله‌های طالبان افزایش یافت.
این نهاد تأکید کرده‌ است که تقریباً همه زنان و مردان افغانستان در رنج زنده‌گی می‌کنند؛ اما رنج زنان افغانستان در حال حاضر تقریباً جهانی شده است.
به گفته شرکت مشاوره‌ای – تحلیلی جهانی، ۹۶ درصد از زنان افغانستان زنده‌گی‌شان را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی می‌کنند که رنج تلقی می‌شود.
گالوپ افزوده است که زنان افغانستان نسبت به مسیر زنده‌گی‌شان در آینده بدبین هستند. این نهاد خاطرنشان ساخته است که طالبان زنان را از کار در هر بخشی به جز مراقبت‌های بهداشتی و آموزش ابتدایی، محدود کرده‌اند.
به گزارش این نهاد، وقتی از زنان پرسیده شده ‌است که در پنج سال آینده زنده‌گی‌شان را از صفر تا ۱۰ چند نمره می‌دهند، میانگین امتیاز را که در نظر گرفته‌اند ۱٫۸ نمره بوده ‌است.
به گفته گالوپ، مردان در افغانستان به صورت میانگین از صفر تا ۱۰، ۲٫۱ امتیاز را در نظر گرفته‌اند که زنده‌گی در رنج را نشان می‌دهد.
گالوپ تأکید کرده است که هیچ یکی از پاسخ‌دهنده‌گان در هیچ منطقه‌ای زنده‌گی را در سطح موفقیت‌آمیز ارزیابی نکرده‌ است.
گالوپ یک شرکت مشاوره‌ای – تحلیلی جهانی است که به رهبران و سازمان‌ها کمک می‌کند تا مبرم‌ترین مشکلات‌شان را حل کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*