خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / اعتراض‌‌ها در برابر بسته شدن وزارت زنان در افغانستان

اعتراض‌‌ها در برابر بسته شدن وزارت زنان در افغانستان

کابل/۲۷سنبله/فرهنگستان
پس از تشکیل کابینه‌ی جدید در افغانستان، مقر وزارت امور زنان حکومت پیشین به وزارت امر به معروف و نهی از منکر داده شد.
در وزارت امور زنان حکومت پیشین، نود درصد کارمندان آن زنان بودند که اکنون بی‌کار شده‌اند.
خبرگزاری رویترز روزگذشته (جمعه،۲۶سنبله) گزارش داد که شماری از کارمندان وزارت امور زنان حکومت ساقط شده، در مقابل این وزارت تجمع کرده که دوباره به وظایف شان برگردند.
بر بنیاد گزارش رویترز، شماری از زنانی که در این وزارت کار می‌کردند در یک گردهمایی اعتراضی گفتند که اکثریت شان نان آور خانواده‌های شان بودند که اکنون بیکار شده‌اند.
یک کارمند وزارت امور زنان حکومت پیشین گفت: «بگیرند تمام زنان وزارت امور زنان را جمع کنند در یکجای تیل بپاشند، بمب بیندازند و کل ما را از بین ببرند.»
برخی از فعالان حقوق زنان می‌گویند که حذف وزارت امور زنان از کابینه خلاف تهدات طالبان در برابر حق کار زنان در جامعه است.
شکریه بارکزی، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان، گفت: «به شکل مستقیم محروم ساختن زنان و دختران از حق تعلیم و تحصیل به معنا و مفهوم این است که طالبان به هیچ عنوان با زنان و حضور زنان در فکر آشتی نیست.»
مریم معروف آروین، فعال حقوق زن، گفت: «مقید سازی حقوق زنان افغانستان و به حاشیه راندن زنان افغانستان نمی‌تواند در حقیقت تامین کننده افغانستان نوی با وضعیت بهتر باشد.»
با این حال، یک عضو کمیسیون فرهنگی کابینه‌ی سرپرست می‌گوید که حکومت تنظیم کننده حقوق زن و مرد است و در این تفکیک وجود ندارد.
مجیب‌الرحمن آخندزاده، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت: «زمانی که نظام امارت اسلامی افغانستان قادر به تامین عدالت باشد، تامین عدالت هم جواب‌گوی وزارت امور زنان است، و هم امور مردان است.»
این در حالی‌است که پیش از این طالبان بارها اعلام کرده بودند که زنان در کنار مردان حق تحصیل، کار و تجارت را دارند. اما اکنون برخی از مقام‌های کابینه سرپرست گفته اند که زنان با مردان زیر یک سقف کار کرده نمی‌توانند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*