خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / اعتراض‌ها در فاریاب؛ ریاست معارف و دانشگاه فاریاب بسته شد

اعتراض‌ها در فاریاب؛ ریاست معارف و دانشگاه فاریاب بسته شد

کابل/۲۹ثور/فرهنگستان
معترضان فاریاب در پنجمین روز اعتراض‌ها به معرفی والی جدید، ریاست معارف و دانشگاه فاریاب را بستند.
معترضان فاریاب ام‌روز (چهارشنبه، ۲۹ثور) با جنگ‌افزارها در جاده‌ها برآمده‌اند و مخالفت شان را با معرفی محمد داوود لغمانی به‌حیث والی تازه فاریاب نشان می‌دهند.
داوود لغمانی که چند روز پیش در پایگاه ارتش در شهر میمنه به‌عنوان والی فاریاب معرفی شد، امروز در این پایگاه نشست کاری برگزار کرد.
نصرت‌الله ابراهیمی، رئیس دبیرخانه بخش جوانان حزب جنبش ملی وابسته به مارشال عبدالرشید دوستم گفت: “پیام معترضان از برافراشتن پرچم ترکستان جنوبی توسط معترضان این است که مردم در قدم اول، خواهان غیرمتمرکز شدن نظام سیاسی افغانستان هستند و در صورتی که حکومت افغانستان نتواند عدالت اجتماعی را تأمین کند، معترضان می‌توانند دولت فدرالی خود را داشته باشند.”
او گفت: “اگر حکومت افغانستان نمی‌تواند صدای مردم را بشنود، بهتر است همسایه‌های خوب برای همدیگر باشیم.”
قرار بود امروز یک هواپیمای شرکت هوایی کام‌ایر از کابل به مینمه برود. در نخست پرواز نزدیک به نیم ساعت به تأخیر افتاد و اما دقایقی پس از پرواز به کابل برگشت و مسافران نتوانستند به میمنه بروند.
حشمت‌الله آرمان، نماینده مردم فاریاب در مجلس که قرار بود در یک جمعی از باشنده‌گان فاریاب در میمنه سخنرانی کند، می‌گوید که علت تأخیر پرواز و برگشت هواپیما، جلوگیری از سفر او به فاریاب بود.
مسوولان شرکت هوایی کام‌ایر می‌گویند که این هواپیما به‌علت دریافت پیام تهدیدآمیز از برج مراقبت میدان هوایی غیرنظامی شهر میمنه برگشت.
عنایت الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه ملی و عضو رهبری جنبش ملی می‌گوید که معرفی والی تازه به فاریاب یک تصمیم عجولانه بود و تطبیق آن ناممکن است.
او افزود: «اگر کم توجهی بیشتر نسبت به خواست‌های حق به جانب مردم این ولایت صورت بگیرد وضعیت از کنترل خارج می‌شود.»
این درحالی‌است که داوود لغمانی نزدیک به یک ماه پیش از سوی رییس‌جمهور غنی به جای نقیب‌الله فایق، همچون والی فاریاب گماشته شد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*