خانه / خبرها / اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد

اشرف غنی در سازمان ملل با استقبال از استراتژی ترامپ در مورد افغانستان خواهان مذاکره با پاکستان شد:

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد شام سه شنبه به وقت نیویورک سخنرانی کرد.
اشرف غنی به نسبت بعضی رهبران دیگر به اختصار سخنرانی کرد. موضوعات سخنرانی اشرف غنی عمدتا درباره اهمیت مبارزه با تهدید دهشت افگنی در جهان، جنایت علیه بشریت، اصلاحات در تشکیل ملل متحد، قدردانی از استراتژی جدید ایالات متحده درباره افغانستان، مبارزه افغانستان با دهشت افگنی، رویکرد مصالحه و مذاکره توسط حکومت افغانستان با طالبان و دستاوردهای حکومت وحدت ملی در بخش سیاست های داخلی بود.
اشرف غنی گفت “۱۶ سال پس از تراژیدی ۱۱ سپتامبر، خطر خشونت به دست عوامل غیردولتی، شکل موج پنجم خشونت سیاسی و تروریزم را به خود گرفته است.”
رئیس جمهور غنی افزود که برخی از آزادی های جهان که ملل متحد برای حراست از آن تشکیل شد، اکنون در تهدید حمله دهشت افگنی است.
اشرف غنی گفت “دهشت افگنی تنها حمله بر زندگی بشر نیست بلکه حمله بر مجموعه شهروندان است و حمله بر روابط مردم کشورها است.” او افزود “ما باید با تهدید دهشت افگنی به حیث یک نیروی متحد مبارزه کنیم و راه حلی را برای اجندای دراز مدت خود دهشت افگنی پیدا کنیم.”
اشرف غنی به جرایم علیه بشریت در جهان اشاره کرد. او گفت این جرایم به ویژه “پاکسازی قومی در روهنگیا تکان دهنده است.” اشرف غنی افزود “سکوت طولانی آن سان سوچی غم انگیز بود. طوری که ما امیدوار بودیم او به حیث سمبول حقوق بشر اصول را در عوض قدرت انتخاب کند، کار او تکان دهنده بود.”
رئیس جمهور افغانستان را قربانی خشونت جنایت علیه بشریت خواند و گفت “ما به عنوان مردمی که هنوز جرایم ضدبشری – مانند کشتار اخیر غیرنظامیان در قریه میرزا اولنگ و حملات بر مساجد در کابل و هرات و در هر جای دیگر – را تجربه می‏کنند، خواهان اضافه نمودن صدای‎مان در حمایت از حقوق بشر هستیم.”
اشرف غنی از استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان استقبال کرد و گفت که این استراتژی امریکا در قبال افغانستان نشان میدهد که طالبان و حامیان شان نمی توانند از لحاظ نظامی پیروز شوند فقط از طریق راه حل سیاسی ما می توانیم به صلح دوامدار نایل شویم.”
او گفت: “با اعلام استراتژی پرزیدنت ترامپ برای مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در جنوب آسیا، شراکت پایدار افغانستان و آمریکا و جامعه بین المللی تجدید شده و جهتی تازه پیدا کرده است.”
او افزود: “ما از این استراتژی، که اکنون ما را در مسیر اطمینان بخشی قرار می دهد استقبال می کنیم. مردم افغانستان سال هاست در جستجوی چنین عزمی به آمریکا چشم دوخته اند.”
او گفت این استراتژی حاوی این پیام برای طالبان و حامیان آن است که نمی توانند به پیروزی نظامی دست پیدا کنند.
او گفت: “ما فقط از طریق یک راه حل سیاسی می توانیم به صلحی پایدار برسیم و من از همه صفوف طالبان می خواهم در دیالوگی میان افغان ها شرکت کنند.”
اشرف غنی گفت اکنون فرصت گفتگو با همسایگان افغانستان است که “چگونه با هم صادقانه کار کنیم تا تروریزم را از بین برده و افراط‎گرایی را مهار سازیم.”
رئیس جمهور غنی گفت “من از پاکستان دعوت می‎کنم که با ما وارد یک گفتگوی همه‎جانبه دولت با دولت روی صلح، امنیت و همکاری منطقه‌یی که منتج به رفاه می‎گردد، شود.”
او گفت که مناقشه افغانستان برای مدت های مدید از دریچه جنگ داخلی دیده شده است اما این جنگ “نه در داخل خاک ما، بلکه بر سر خاک ماست.”
اشرف غنی افزود که حکومت افغانستان ثابت ساخت که مصالحه راه حل برخورد با شورشگری است. او به مصالحه حکومت افغانستان با حزب اسلامی به عنوان مثال اشاره کرد.
اشرف غنی در سخنرانی اش در مقر ملل متحد گفت که جنگ در افغانستان تحمیلی است. او گفت جهان برای ختم جنگ در افغانستان تلاش میکنند و مردم افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور برای کسب همین هدف در خط مقدم جبهه قربانی می دهند.
بخش آخر سخنرانی اشرف غنی به کارکردها و دستاوردهای حکومت افغانستان در عرصه های سیاست، اقتصاد و حقوق مدنی اختصاص داشت.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۰ سپتمبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*