خانه / خبرها / ارمنستان می‌گوید ترکیه یک جنگنده این کشور را ساقط کرده

ارمنستان می‌گوید ترکیه یک جنگنده این کشور را ساقط کرده

ارمنستان می‌گوید که ترکیه یکی از جنگنده‌های این کشور را ساقط کرده است. آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ، درگیر هستند و ترکیه از آذربایجان حمایت می‌کند.

وزارت خارجه ارمنستان می‌گوید که جنگنده سوخو – ۲۵، متعلق به ارتش ارمنستان در منطقه پروازی این کشور در مورد حمله جنگنده اف -۱۶ ارتش ترکیه قرار گرفت. خلبان ارمنی در جریان این حمله کشته شد.

ترکیه این ادعا را رد کرده است.

حدود یکصد نفر تا به حال در جریان درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان کشته شده‌اند. بخشی از کشته شدگان از غیرنظامیان هستند. درگیری بر سرمنطقه کوهستانی ناگورنو قره باغ، سه روز از است که شروع شده است.

جامعه بین‌الملل این منطقه را بخشی از آذربایجان به شمار می‌آورد اما از بعد از جنگ دو کشور که در سال ۱۹۹۴میلادی به پایان رسید، اقلیت ارمنی منطقه، اداراه آن را بر عهده دارند.

آذربایجان بارها اعلام کرده که جنگنده‌های اف – ۱۶ در اختیار ندارند. بر عکس ارتش ترکیه که از جمله صاحب این نوع از جنگنده‌هاست.

آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ، درگیر هستند

درگیری دو کشور در این منطقه، حالا دامنه‌اش گسترده‌تر می‌شود و دو کشور دیگری را متهم به حمله به درون خاک خود می‌کنند. هر دو کشور هم دیگری را متهم می‌کند که درگیری را شروع کرده است.

ترکیه به وضوح از موضع آذربایجان حمایت می‌کند.

ایران می‌گوید تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد اما خواهان مذاکره سیاسی برای حل اختلاف دو همسایه است.

روسیه، در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و با آذربایجان هم روابط خوبی دارد. این کشور از طرفین خواسته که به سرعت به درگیری‌ها پایان دهند.

نخست وزیر ارمنستان می‌گوید در حالی که درگیری نظامی وجود دارد امکان گفت‌وگو وجود ندارد.

رئیس جمهوری آذربایجان هم در مقابل گفته که در شرایط موجود امکان گفت‌وگو وجود ندارد.

نظامیان منطقه ناگورونو قره‌باغ می‌گویند که آذربایجانی‌ها خسارات زیادی متحمل شده‌اند
نظامیان منطقه ناگورونو قره‌باغ می‌گویند که آذربایجانی‌ها خسارات زیادی متحمل شده‌اند

چطور جنگنده ارمنستان سقوط کرد؟

شوشان استپانیان، سخنگوی وزات دفاع ارمنستان، گفت که صبح سه‌شنبه جنگنده سوخو – ۲۵ ارتش ارمنستان مورد هدف قرار گرفت و خلبان آن «قهرمانانه» جان داد.

او در یک نوشته فیس‌بوکی مدعی شد که یک جنگنده اف – ۱۶ ارتش ترکیه که تا ۶۰ کیلومتر وارد حریم هوایی ارمنستان شده بود به جنگنده ارمنی حمله کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت که ارمنستان باید به سرعت از اراضی «اشغالی» بیرون برود و دست از انتشار بازی‌های تبلیغاتی بردارد.

آذربایجان از ارمنستان خواسته تا اگر برای مدعای خود شاهدی دارد، ارائه کند. ارمنستان هنوز مدرکی از این حمله رو نکرده است.

آذربایجان می‌گوید که یک ستون از ادوات زرهی از خودروهای نظامی و جنگی ارمنستان را نابود کرده است
آذربایجان می‌گوید که یک ستون از ادوات زرهی از خودروهای نظامی و جنگی ارمنستان را نابود کرده است

جدیدترین اخبار از محل درگیری‌ها

صبح روز سه‌شنبه هر دو کشور گفتند که درگیری‌های شدید در تمام طول شب ادامه داشته است.

مقام‌های خودخوانده در این منطقه، به خبرگزاری ارمنستان گفته‌اند که ۸۷ نفر از نیروهای نظامی آنها از روز یکشنبه کشته شده‌اند و ۱۲۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

آنها درباره کشته‌های طرف دیگر هم اطلاعاتی داده‌اند. به گفته آنها آذربایجان تا به حال حدود ۴۰۰ کشته داده است. همچنین یک هواپیما، چهار هلی‌کوپتر و تعدادی از تانک‌های این کشور هم گویا نابود شده‌اند.

آذربایجان صرفا به انتشار این خبر اکتفا کرده که دوازده نفر غیرنظامی در جریان حملات ارمنستان کشته شده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید که ارمنی‌ها بارها سعی در بازپس‌گیری مناطق از دست داده خود کرده‌اند اما موفق به این کار نشده‌اند. همچنین به گفته آنها ارمنستان متحمل خسارات نظامی بسیاری شده است

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*