خانه / خبرها / اردوغان خواستار به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت فلسطین شد

اردوغان خواستار به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت فلسطین شد

اردوغان خواستار به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت فلسطین شد !

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست فوق‌العاده رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (او‌آی‌سی) در نطقی تند اسرائیل را “حکومتی تروریستی” خوانده است.
این نشست یک روزه در پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل برگزار شده و در آن نوزده کشور در بالاترین سطح شرکت کرده‌اند.
روسای جمهور ایران، ترکیه، افغانستان، لبنان، یمن و جمهوری آذربایجان و همچنین پادشاه اردن، امیران قطر و کویت و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این نشست فوق‌العاده حضور دارند.
عربستان سعودی در پایین‌ترین سطح در این اجلاس شرکت کرد و نزار مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه را به نشست فرستاده است.
به گزارش خبرنگار بی بی سی فارسی، اردوغان در سخنرانی‌اش “قدس” را خط قرمز ترکیه خوانده و گفته: ” آنچه اسرائیل با فلسطینیان میکند گرگ با گوسفندان نمیکند.”
رئیس جمهور ترکیه همچنین به موضوع سوریه هم پرداخت و “ی‌پ‌گ” گروه مسلح کرد موسوم به نیرو های مدافع خلق، را با اسرائیل مقایسه کرد و از سیاست آمریکا انتقاد کرد که “چهار هزار تریلی سلاح برای این گروه فرستاده است.”
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم در سخنرانی خود تلویحا به عربستان سعودی اشاره کردو گفت: “باید قبل از هر گونه عادی سازی رابطه با اسرائیل مسئله فلسطین حل شود و حل این مساله نباید به معنی گذشتن از حق ما در قدس باشد.”
عباس همچنین گفته تشکیلات خودگردان فلسطینی از شورای امنیت خواهد خواست که تصمیم دونالد ترامپ را باطل اعلام کند و از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست خواهد کرد که عضویت کامل به دولت فلسطینی عطا کند.
او از شورای امنیت خواست با صدور قطعنامه‌ای تصمیم دونالد ترامپ را باطل کند و همچنین گفت که اسرائیل باید از سرزمینهایی که در سوریه و لبنان هم اشغال کرده است خارج شود.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم که در این اجلاس حضور دارد در توئیتر نوشته است: “تصمیم اخیر دولت آمریکا روشن کرد که آمریکا فقط به دنبال تامین حداکثری منافع صهیونیست‌ها است و این کشور هیچ احترامی برای حقوق قانونی فلسطینی‌ها قائل نیست. آمریکا هیچوقت میانجی قابل اعتمادی نبوده و نخواهد بود.”
این نشست در حالی برگزار شده که وزرای خارجه اتحادیه عرب چهار روز پیش (شنبه ۹ دسامبر) از دولت آمریکا خواسته بودند تصمیم اخیر را تغییر دهد.
این وزرا همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند “کشور فلسطین” را به رسمیت بشناسند.
کشورهای عربی تا کنون در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا، اقدامی جدی را در دستور کار خود قرار نداده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته پیش بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.
او رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد اما گفت “ایالات متحده همچنان به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.”
این اقدام واکنش‌های گسترده و عمدتا منفی را در سطح بین‌المللی در پی داشته است.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۱۳٫۱۲٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*