خانه / خانواده /  اجماع زنان جوان :حکومت برای پنج ولایت امن ، زنان والی تعیین کند

 اجماع زنان جوان :حکومت برای پنج ولایت امن ، زنان والی تعیین کند

 اجماع زنان جوان :حکومت برای پنج ولایت امن ، زنان والی تعیین کند

کابل/۲۱سرطان/فرهنگستان
اجماع زنان جوان افغانستان ازحکومت خواسته است که حداقل در پنج ولایت امن زنان را به عنوان والی تعیین کند.

اعضای اجماع زنان جوان که از ۲۶۰ زن جوان از هشت زون‌ کشور تشکیل است، امروز (شنبه، ۲۱سرطان) در یک نشست خبری ازحکومت خواست که حداقل در پنج ولایت امن زنان را به عنوان والی تعیین کند.

این اجماع هم‌چنان از حکومت خواسته است که مکانیزم واضح و شفافی را برای انتخاب معاونان والی‌ها ایجاد کند و آن را همگانی سازد تا گروه‌های حامی زنان و جامعه مدنی بتوانند از آن نظارت کنند.
این درحالی‌است که چندی پیش کابینه فیصله کرد که برای هر والی یک معاون زن تعیین شود. اجماع زنان جوان از این طرح استقبال کرده است.

اجماع زنان جوان می‌گوید که روند انتخاب زنان به عنوان معاونیت والی شفاف نبوده است و زمینه معامله‌گری و حتا «سوء‌استفاده جنسی» درمقام های ولایتی را فراهم می‌کرده. تاکنون به صورت رسمی تعیین رابعه استانکزی به عنوان معاول والی لوگر اعلام شده است.

معرفی زنان شایسته و با اهلیت به عنوان نامزدوزیر و برای عضویت در کابینه، بخش دیگری از خواست های اجماع زنان جوان از حکومت را تشکیل می‌دهد.

با این حال محمداشرف غنی، رییس جمهور گفته است که چهار زن به عنوان عضو کابینه معرفی خواهند شد. که تاکنون دو زن به عنوان نامزدوزیران معارف و امور زنان معرفی شده‌اند.

اجماع زنان جوان افزوند که سهمی که برای زنان داده شده، بسیار «ناچیز» است و در مواردی کسانی معرفی شده‌اند که شایسته‌گی لازم را ندارند.

این مجموعه‌ از زنان جوان هم‌چنان بر حضور معنادار زنان در گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده‌‌اند. اجماع زنان جوان درپیوند به این موضوع اظهار داشت که نماینده‌گان زن در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده صلح اندک است و هیچ تضمینی برای حفظ دست‌آوردهای زنان از جانب طرفین وجود ندارد.

از سوی‌هم اجماع زنان افغانستان بر لزوم درج نام مادر در تذکره الکترونیک تأکید کرده و از حکومت خواسته است که نام مادران را برای احترام به زنان افغانستان، در تذکره الکترونیک ذکر کند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*