خانه / خبرها / اثرهای تخریب شده‌ای نگارستان ملی ترمیم شد

اثرهای تخریب شده‌ای نگارستان ملی ترمیم شد

اثرهای تخریب شده‌ای نگارستان ملی ترمیم شد
کابل/۲۲میزان/فرهنگستان
بیش از دوصد اثر هنری نگارستان ملی که در دوره طالبان پاره و تخریب شده بود پس از نزده سال، ترمیم شده اند.

صابره رحمانی آمر نگارستان ملی می‌گوید که طالبان پس از منفجر ساختن تندیس‌های بودای بامیان، در موزیم ملی و نگارستان ملی بیش از دوصد اثر را پاره کردند و شکستند.

به اساس گفته‌های آمر نگارستان ملی، اکنون ۲۹ اثر ترمیم شده اند و بخشی از آنها در این نگارستان به نمایش گذاشته شده اند.

این آثار از سوی هنرمندان خارجی به کمک شورای فرهنگی بریتانیا ترمیم شده اند و یک صدو پنجاه اثر دیگر برای ترمیم آماده شده اند.

به گفته مسوولان نگارستان ملی این اثرها شامل دوصد اثر هنری نگارستان ملی می شوند که در دوره طالبان به علت داشتن چهره انسان پاره و تخریب شده بودند.

بانو رحمانی افزود:”بعد از آن که تندیس‌های بودای بامیان تخریب شدند، سر موزیم و نگارستان ملی آمدند و یک تعداد آثار را اینجا را که بین دوصد یا دوصد و ده اثر می‌باشد تخریب می‌کنند و این اثر ها پاره می‌شوند.”

در دوره طالبان نقاش‌های نگارستان ملی تلاش کرده اند که با پوشانیدن برخی از نقاشی‌های چهره‌های انسان با رنگ‌هایی که دوباره از روی تابلو پاک شوند، آنها را حفظ کنند.

صبغت الله رحیمی، رهنمای خارجی نگارستان ملی می گوید که:” تابلوی خانمی که در حالت نشسته و از زینه چوبی به بام بالا شده است از جمله اثری است که تخریب شده بود، ما دوباره رنگ را برداشتیم به شکلی فیگور خودش ترمیمش کردیم.”

شورای فرهنگی بریتانیا هم‌زمان با ترمیم بیست و نه اثر نگارستان ملی یک شمار از کارمندان این نهاد را در بخش ترمیم اثرهای هنری آموزش داده است.

خیرالدین ابراهیم خیل، مدیر آرشیف نگارستان ملی گفت که خوش بختانه با همکاری شورای بریتانیا در سه مرحله بیست و نه اثر ترمیم شود.

به گفته مسوولان نگارستان ملی؛ نگارستان بیش از هفت صد اثر نقاشی رنگی و روغنی، میناتوری، شبکه و معرق کاری و دست دوزی دارد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*